گزارشی از آخرین وضعیت کیانوش اصلانی و توحید امیر امینی

کیانوش اصلانی فعال ترک (آذربایجانی)، که در تاریخ ۲ اسفندماه به همراه توحید امیر امینی دیگر فعال ترک توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، به بند ۴ زندان اوین منتقل شده است. آقای امیر امینی نیز کماکان در بازداشتگاه امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، توحید امیر امینی و کیانوش اصلانی پس از گذشت ۴۲ روز کماکان در زندان اوین در بازداشت به‌سر می‌برند.

یک منبع نزدیک به خانواده اصلانی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “کیانوش اصلانی امروز چهارشنبه ۱۴ فروردین طی تماسی کوتاه با خانواده خود اعلام کرده که وی به بند ۴ زندان اوین منتقل شده است و آخرین باری که توحید امیر امینی را دیده در زمان بازداشت بوده و وی همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد”.

این منبع در ادامه افزود: “آقای اصلانی گفته که اتهام مطروحه علیه آنها در مراحل بازجویی “تبلیغ علیه نظام” و ” اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” عنوان شده است”.

این دو شهروند در تاریخ ۲ اسفندماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده اند.

گفته می شود بازداشت این شهروندان در جریانفعالیت‌های خیابانی روز جهانی زبان مادری صورت گرفته است.

آقای اصلانی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه آزاد تهران در مقطع کارشناسی ارشد و آقای امیر امینی نیز به علت اشتغال ساکن شهر تهران است.

توحید امیرامینی دارای سوابق متعدد فعالیت و بازداشت است، از جمله می توان به بازداشت او در مراسم قلعه بابک و همین طور محاکمه او به دلیل روشن کردن شمع برای حادثه دیدگان قطار تبریز-مشهد اشاره کرد.

این فعال ترک همچنین بابت دو مورد اتهامی جداگانه در خصوص اعتراض به برنامه تلویزیونی فیتیله که بسیاری معتقد بودند در آن به ترک‌های ایران اهانت شده است و همین‌طور نمایش یک پلاکارد در حمایت از عباس لسانی، دیگر فعال مدنی دربند به مجموعا ۶ ماه حبس و شلاق محکوم شده است.