نگرانی دفتر محیط زیست سازمان ملل نسبت به شرایط هشت فعال محیط زیست بازداشتی در ایران

دفتر محیط زیست سازمان ملل در بیانیه ای نسبت به شرایط هشت فعال محیط زیست بازداشتی “موسسه میراث پارسیان” در ایران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، دفتر محیط زیست سازمان ملل از مقامات ایران خواسته که اطمینان دهند که هشت فعال محیط زیست بازداشتی در دادگاهی عادلانه، مستقل و به طور شفاف محاکمه شوند.

دفتر محیط زیست سازمان ملل اعلام کرد که ادامه بازداشت این افراد و نحوه محاکمه و دسترسی نداشتن آنها به وکیل و نماینده قانونی “به شدت نگران کننده است.”

پیشتر نیز در تاریخ ۸ اسفندماه، ۱۶۰ تن از مستندسازان و فعالان سینمای مستند ایران طی نامه‌ای به آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه از فعالان محیط زیست بازداشتی حمایت کرده بودند.

در تاریخ ۷ اسفندماه نیز ۲۶ تن از نمایندگان پارلمان اروپا طی نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نسبت به وضعیت فعالان محیط زیست بازداشتی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان شده بودند.

لازم به ذکر است پرونده موسوم به فعالان محیط زیست، هشت متهم دارد که برای چهار نفر به اتهام افساد فی الارض، سه نفر به اتهام جاسوسی و یک نفر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، کیفرخواست صادر شده است. اتهام چهار متهم این پرونده در ابتدا جاسوسی بود که بعد به افساد فی الارض تغییر کرد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به پرونده آنها رسیدگی می‌کند.

جلسات اول، دوم، سوم،چهارم و پنجم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰، ۱۳، ۲۳، ۲۴ و ۲۹ بهمن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده است. در این جلسات کیفرخواست پرونده که به گفته سید کاظم حسینی، وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده بیش از ۳۰۰ صفحه است، توسط نماینده دادستان تهران قرائت شد.

یک سال از بازداشت مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیستی در ایران گذشته است؛ با اینکه وزارت اطلاعات و سازمان محیط زیست بارها تاکید کرده‌اند که این بازداشت شدگان بی گناه هستند، اما قوه قضاییه ایران همچنان اصرار بر گناه کار بودن این افراد دارد و همچنان این افراد در بازداشت موقت به سر می برند.

در تاریخ ۲۳ بهمن ماه خانواده‌های فعالان محیط زیستی بازداشت شده در ایران امروز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، رسیدگی به وضعیت این پرونده و تغییر در روند بازداشت را خواستار شدند. در بخشی از این نامه ضمن یادآوری این موضوع که فعالان بازداشت شده از دانشمندان و دلسوزان محیط زیست هستند، تأکید شده است: در این یک سال بیشتر از رنج دربند بودن و دوری عزیزانمان، عدم‌ پاسخگویی و عدم رعایت قانون از سوی مقامات مسئول بر ما سخت و ناگوار آمده است.

خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده در ایران در آبان‌ماه سال جاری نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، اتهامات علیه فرزندان خود را “باورنکردنی” خوانده و درخواست دادرسی عادلانه کردند. آنها همچنین خواستار رفع محدودیت‌ها برای دسترسی به وکیل شده بودند.