پایان ممنوع الملاقاتی نسرین ستوده در زندان اوین

پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، که در بند زنان زندان اوین به سر می برد، از پایان ممنوع الملاقاتی موکلش خبر داد و گفت که ممنوعیت ملاقات موکلم به دستور رئیس زندان اوین بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، امروز سه‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، پیام درفشان، وکیل مدافع نسرین ستوده گفت: خانم ستوده وکیل دادگستری به خاطر آنچه «پیدا شدن قیچی در لوازم شخصی‌‌اش» عنوان شده بود، با دستور رئیس زندان اوین به مدت ۳ هفته ممنوع‌الملاقات و دقیقاً پس از پایان مدت مذکور، ممنوع‌الملاقاتی وی برداشته شد.

این وکیل دادگستری افزود: با توجه به طرح خصوصی‌سازی زندان‌ها و اینکه اساسا زندانیان با دریافت جیره خشک مبادرت به آشپزی می کنند تمام ابزار آشپزی از جمله چاقوهای متعدد و مختلف در اختیار آنان قرار دارد اما اینکه چطور یک قیچی نزد موکلم اهمیت یافته، جای پرسش و سوال است.

وی اضافه کرد: با توجه به شخصیت موکلم باید توجه داشت اینکه وجود یک قیچی موجب بهانه جویی برای صدور دستور ممنوعیت ملاقاتی شود فاقد هر گونه وجاهت است.

درفشان همچنین از نامه نگاری ستوده با رئیس سازمان زندان‌ها و مدیرکل زندان‌های استان تهران خبر داد و گفت: این نامه‌ها در سیستم سازمان زندان‌ها به ثبت رسیده و موضوع آن در خصوص مسائل و مشکلات مربوط به بند زنان زندان اوین است.

لازم به یادآوری است که در اواخر دی ماه، پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده از ممنوع الملاقات شدن موکلش خبر داد و گفته بود: “چندی است به بهانه وجود قیچی در لوازم خصوصی موکلم مجددا به صدور دستور ممنوع الملاقاتی وی اقدام کرده‌اند. متاسفانه مسئولان زندان به هر بهانه ای سراغ اعمال دستور ممنوعیت ملاقات موکلم با فرزندانش می روند و بدین وسیله با نقض اصل شخصی بودن مجازات‌ها و با تحمیل رنج به فرزندان خردسال و نوجوان وی موجب آزار وی می‌شوند”.

نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در تاریخ ۲۳ خردادماه در منزل خود بازداشت و روانه زندان شده است از تاریخ ۵ آذرماه در اعتراض نسبت به وضعیت نامناسب فرهاد میثمی کنشگر مدنی در بند، دست به اعتصاب غذا زده و در تاریخ ۲ دی‌ماه سال جاری به اعتصاب غذای خود پایان داد.

هنگام بازداشت به خانم ستوده گفته شد که “بابت حکم ۵ سال حبس تعزیری بازداشت شده” است. اما پس از حضور در دادسرای مستقر در اوین برای او روشن شده که وکالت پرونده تنی از مخالفان حجاب اجباری و دیگر فعالیت‌های حقوق بشری چون عضویت در انجمن لغو مجازات اعدام علت بازداشت او بوده است.

نسرین ستوده شهریورماه سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

این وکیل دادگستری ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، در زندان اوین به سر برد. پس از آزادی، بنابر دستور دادگاه انتظامی وکلا، مجوز وکالت وی از تاریخ مهر ۱۳۹۳، به مدت ۳ سال، باطل شد.

نسرین ستوده پس از آزادی در آبان ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به محرومیت سه‌ساله‌اش از وکالت برای چندین روز مقابل کانون وکلای دادگستری تحصن کرد. این اعتراض که با حمایت و همراهی گروهی از وکلای دادگستری روبرو شد، سرانجام به نتیجه رسید و پروانه وکالت او تمدید شد.