افزایش شمار کارگران بازداشت شده شرکت فولاد اهواز

علیرغم وعده‌های مسئولان برای آزادی کارگران بازداشتی شرکت فولاد اهواز، یکی دیگر از کارگران این شرکت نیز روز پنجشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان شیبان اهواز منتقل شده است. پیشتر محمدعلی جداری فروغی، وکیل مدافع برخی از کارگران بازداشتی فولاد از تداوم بازداشت ۷ تن از کارگران این شرکت خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه ۹۷، یکی دیگر از کارگران شرکت فولاد اهواز بازداشت شده است.

به گفته منابع کارگری در فولاد اهواز، روز گذشته نیروهای امنیتی محمدرضا نعمت پور یکی دیگر از کارگران فولاد اهواز را در خانه‌اش بازداشت کرده و پس از بازداشت به شعبه ۲۰ دادگاه انقلاب اهواز و نهایتا به زندان شیبان اهواز منتقل کرده‌اند.

با احتساب بازداشت محمد رضا نعمت پور، شمار کارگران در بازداشت مانده شرکت فولاد اهواز به ۸ تن رسیده است.

در تاریخ ۱۱ دی‌ماه، محمدعلی جداری فروغی، وکیل مدافع برخی از کارگران بازداشتی شرکت فولاد اهواز از تداوم بازداشت ۷ تن از کارگران این شرکت خبر داده بود.

بر اساس گفته‌های منابع کارگری خوزستان بهزاد علیخانی، مصطفی عبیات، کریم سیاحی، کاظم حیدری، میثم علی قنواتی، طارق خلفی، غریب حویزاوی و محمدرضا نعمت پور هشت کارگری هستند که در بازداشت به سر می‌برند.

جداری فروغی در تاریخ ۶ دی‌ماه از آزادی بیش از ۱۰ تن از کارگران بازداشتی فولاد اهواز خبر داده بود. او در تاریخ ۲ دی‌ماه نیز آزادی شش کارگر طی روزهای ۱ و ۲ دی‌ماه را اعلام کرده بود و ۵ دی‌ماه نیز از آزادی یک تن دیگر از این کارگران با قرار کفالت خبر داده بود.

هرانا روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه نیز از آزادی یازده تن از کارگران معترض بازداشتی شرکت فولاد اهواز با قرار کفالت خبر داده بود.

لازم به ذکر است از حوالی نیمه شب یکشنبه تا روز سه‌شنبه‌ی هفته گذشته ده‌ها تن از کارگران فولاد اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند. هرانا پیشتر در گزارشی اسامی این کارگران را منتشر کرده بود.

به گفته منابع کارگری در فولاد اهواز، همزمان با این بازداشت‌ها نیروهای امنیتی به منزل تعدادی دیگر از کارگران نیز رفته بودند ولی به دلیل عدم حضور آنان موفق به بازداشت آنها نشده‌اند.

خواسته اصلی کارگران معترض این شرکت ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

گروه ملی صنعت فولاد توسط گروه سرمایه‌گذار امیرمنصور آریا در اهواز اداره می‌شد. به گفته کارگران بعد از تشکیل پرونده قضایی برای متهم پرونده که اعدام شد، این واحد صنعتی زیر نظر قوه قضاییه قرار گرفت و بعد به بخش خصوصی منتقل شد.

کارگران فولاد خوزستان، چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند. آنها اواخر سال گذشته نیز در اعتراض به عدم دریافت حقوق، دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

کارگران گروه ملی فولاد در آبان و آذر سال جاری، با پیوستن به کارگران معترض نیشکر هفت تپه، تجمعات بزرگی را در شهرستان شوش و اهواز سازماندهی کردند.

در برخی از این راهپیمایی‌های اعتراضی خانواده‌های کارگران نیز به آنها پیوستند. آنها برای بیان اعتراضاتشان بارها در مقابل ساختمان‌های مقامات و نهادهای حکومتی از جمله مصلاهای نماز جمعه، استانداری و دفتر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای جمع شدند.