گزارشی از آخرین وضعیت عباس واحدیان در پنجاه و ششمین روز بازداشت

عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی ساکن مشهد از روز ۸ آذرماه علیرغم صدور قرار وثیقه توسط دادستان، از زندان این شهر به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده است. پیشتر در تاریخ ۳۰ آبان‌ماه جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه این فعال مدنی در دادگاه انقلاب مشهد برگزار شده بود. اتهامات عنوان شده در جلسه دادگاه “اقدام علیه امنیت ملی و تلاش برای براندازی” بوده است. وی در تاریخ ۱۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی مشهد بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی ساکن مشهد علیرغم صدور قرار وثیقه از روز ۸ آذرماه ۹۷ از زندان مشهد به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای واحدیان در این خصوص به هرانا گفت: “در تاریخ ۱ آذرماه روز بعد از دادگاه آقای واحدیان، دادستان به خانواده وی گفته است که قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر شده است. روز بعد که خانواده وی وثیقه را حاضر کرده و به دادستانی برده‌اند، حسن‌نژاد، دادستان مشهد از قبول وثیقه خودداری کرده و گفته که ۱۰ روز بعد مراجعه کنند و با گذشت بیش از ۱۴ روز از آن تاریخ علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده وی از ورود آنها به دادستانی جلوگیری می‌شود”.

وی همچنین افزود: “آقای واحدیان از ۱۰ روز قبل تماسی با خانواده خود نداشته و با مراجعه آنها به زندان، معاون زندان مشهد گفته است که آقای واحدیان از روز ۸ آذرماه به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده و تاکنون به زندان بازنگشته و این موضوع در کنار جوابگو نبودن دادستانی باعث افزایش نگرانی خانواده وی شده است”.

لازم به ذکر است در تاریخ ۳۰ آبان‌ماه ۹۷، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه “عباس واحدیان شاهرودی” نویسنده و فعال مدنی در شعبه ۹۰۳ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شده بود.

اتهام عنوان شده علیه وی در جلسه دادگاه “اقدام علیه امنیت ملی” و “اقدام جهت براندازی نظام” بوده است.

پیش‌تر خانواده عباس واحدیان پس از گذشت ۴۲ روز در زمان انتقال وی به دادگاه در حالی که دستبند و پابند داشت موفق به دیدن وی شدند و به آنها گفته شده بود که وی فعلا در بند زندانیان ممنوع الملاقات زندان مشهد نگهداری می‌شود.

عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی ساکن مشهد در تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده بود.

پیشتر یک منبع مطلع ضمن تائید این خبر به گزارشگر هرانا گفته بود: “عباس واحدیان نویسنده اهل مشهد، اخیرا در ارتباط با کمک به خانواده‌های زندانیان به همراه تعدادی دیگر از فعالین مدنی مشهد فعالیت می‌کرد. از جمله جمع آوری کمک نقدی از طریق صندوقی جهت حمایت و کمک‌رسانی به خانواده زندانیان. با این حال مشخص نیست دلایل بازداشت ایشان مرتبط با این موضوع باشد”.

کتاب “بازگشت چنگیز خان مغول” از جمله آثار منتشر شده‌ی “عباس واحدیان شاهرودی” است که توسط انتشارات خاتم در مشهد منتشر شده است.