یک زندانی در زندان شیروان به اعدام محکوم شد

– یک زندانی محبوس در زندان شیروان به اتهام قتل توسط شعبه دوم دادسرای عمومی شیروان به اعدام محکوم شد. حکم صادره روز سه‌شنبه به وی ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک زندانی محبوس در زندان شیروان توسط شعبه دوم دادسرای عمومی شیروان به اعدام محکوم شد.

هویت این زندانی “طالب گواهی”، ۴۰ ساله، متاهل، اهل شهرستان شیروان و با اتهام قتل توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “طالب گواهی متهم است در سال ۹۵ طی یک درگیری با یک فروشنده خودرو به وسیله‌ی چاقو مرتکب قتل شده است؛ اما وی در تمام مراحل دادرسی اتهام قتل عمد را رد کرده و مدعی شده قتل فروشنده خودرو در دفاع از خود بوده و مقتول نیز با خود سلاح سرد به همراه داشته است”.

طالب گواهی از زمان وقوع قتل در زندان شیروان به‌سر می‌برد و حکم صادره علیه وی روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷ به وی ابلاغ شده است.

شیروان یکی از شهرهای استان خراسان شمالی است.

لازم به ذکر است بنا بر گزارش نهادهای بین المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

نهاد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به روال هر ساله همزمان با ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه)، روز جهانی مبارزه علیه مجازات اعدام گزارش یک ساله خود از وضعیت اجرای حکم اعدام در ایران منتشر کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی یکساله (مهر ۹۶ تا مهر ۹۷) حکم اعدام ۲۵۶ نفر در ایران به اجرا در آمده است که از این تعداد ۱۵ نفر در ملاء عام اعدام شدند.

همچنین ۶۸ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمیشوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.