بلاتکلیفی ۱۴ ماهه یک شهروند در زندان زاهدان در سایه دخالت نهادهای امنیتی

خبرگزاری هرانا – محمد صالح شهدادزهی، از اعضای “هیئت جمع و ترتیب تفسیر تبیین الفرقان” ۱۴ ماه است که در زندان مرکزی زاهدان در بلاتکلیفی به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، محمد صالح شهدادزهی در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۹۶، در شهرستان ایرانشهر توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات بازداشت شد و علیرغم گذشت ۱۴ ماه همچنان در زندان زاهدان بلاتکلیف است.

نامبرده به همراه چهار زندانی دیگر به نام های محمود شهلی بر، ادریس رکنی، عبدالعزیز رکنی و هاشم زردکوهی به اتهام “قتل یک بسیجی بنام عبدالکریم سجادی” بازداشت شد.

محمد صالح شهدادزهی

یکی از نزدیکان آقای شهدادزهی گفت: “وزارت اطلاعات مدت ۷ ماه آقای شهدادزهی را در بازداشتگاه اطلاعات زیر بدترین شکنجه ها قرار داده تا با اجبار بگوید مرتکب قتل سجادی شده و دستور قتل را مولوی کوهی صادر کرده است این درحالیست موقع قتل اقای سجادی مولوی کوهی در مشهد بازداشت بود و محمد صالح هم اهل این کارها نیست”.

وی افزود: “محمد صالح هیچ شاکی خصوصی ندارد و قاضی پرونده برای آزادی وی با وثیقه ۱۸۰ میلیون تومان موافقت کرد اما وزارت اطلاعات مانع شد و مجددا وثیقه لغو شد”.

این منبع ادامه داد: “وزارت اطلاعات در جلسه دادگاه اجازه حضور وکیل را نداده و به وکیل پرونده گفتند دیگر حق نداری به این پرونده رسیدگی کنی و قاضی پرونده به خانواده زندانی یاد شده گفته پرونده از نظر بنده بدون مورد است اما وزارت اطلاعات اجازه نمی دهد”.

مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ نیز در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۷، به این موضوع اشاره کروه و گفت: “ملامحمد صالح یکی از اعضای هیئت جمع و ترتیب تفسیر تبیین الفرقان بودند”.

وی افزود: “این زندانی زمانی بازداشت شده که بنده در زندان مشهد بودم و اونجا از مسئولان شنیدم که فردی به نام سجادی که یکی از مدافعین حرم بوده کشته شده است”.

مولوی کوهی افزود: “مسئولان چرا مرا به قتل متهم میکنند، اگر از من خوششان نمی آید جور دیگری تصمیم بگیرند اما من از اتهام قتل مبرائم و این تهمت به من نمیخورد”.

گفتنی است مولوی کوهی پیشتر بخاطر سخنرانی هایش بر علیه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در سوریه بارها احضار و برای مدتی بازداشت شد.

بازداشت این روحانی اهل سنت موجی از اعتراضات را در بلوچستان آغاز کرد که در نهایت منجر به آزادی وی شد.

آگاهان معتقد اند بازداشت محمد صالح شهدادزهی و شکنجه وی برای پذیرش اتهام قتل سجادی به دستور مولوی کوهی به منظور بازداشت این روحانی اهل سنت صورت گرفته است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید