افزایش محرومیت های درمانی با ممانعت از اعزام زندانیان زندان رجایی شهر کرج به مراکز درمانی

مدیریت زندان رجایی شهر کرج اخیرا با نامه‌نگاری به بیمارستان‌های تهران خواستار خودداری آنها از نوبت دهی ویزیت و خدمان درمانی به زندانیان این زندان شده است. در حالی که زندانیان با هزینه شخصی خود اقدام به گرفتن نوبت در بیمارستان‌های تخصصی می کنند ریاست این زندان بر این موضوع پافشاری می کند که فارغ از جدیت بیماری و نیاز تخصصی بیمار وی صرفا باید به بیمارستان‌های رجایی یا مدنی در کرج اعزام شود. علاوه بر زندانیان عادی سلامت تنی از زندانیان سیاسی نیز از بابت محدودیت مورد اشاره در معرض آسیب قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رییس زندان رجایی شهر کرج اخیرا با نامه‌نگاری به بیمارستان‌های تهران خواستار ممانعت از ویزیت و نوبت دادن به زندانیان این زندان شده است،

هرچند که پیش از این نیز مجوز اعزام زندانیان به بیمارستان‌های خارج از شهر کرج به ندرت توسط وی صادر می‌شد با اینحال نامه نگاری فوق قسمتی از تلاش روشن مدیریت این زندان برای کانالیزه کرده خدمات درمانی به شکل دلخواه خود است.

بلحاظ قانونی اساسا زندان در موقعیتی نیست که طرف حساب و تعیین شروط با مرکز درمانی قرار بگیرد اما با توجه به اینکه بیمارستان‌های تخصصی با سازمان زندان‌ها قرارداد دارد که زندانیان را به صورت رایگان پذیرش کند. از همین رو این مراکز درمانی با استناد به این نامه و برای کم کردن هزینه از ویزیت زندانیان بیمار خودداری کرده و حتی در پاسخ به مراجعات خانواده‌ها و علیرغم اینکه هزینه‌ توسط خود این افراد پرداخت می‌شود، بیان می‌کنند که “پذیرش و نوبت‌دهی تنها از طریق زندان صورت می‌گیرد.”

همزمان با اعلام محدودیت جدی در اعزام بیماران به مراکز تخصصی به زندانیان زندان رجایی شهر کرج گفته شده که آنان تنها به بیمارستان‌های کرج اعزام می‌شوند. این اعلام دستور در حالی است که بیمارستان‌های رجایی و مدنی در این شهر فاقد تخصص‌های لازم برای بعضی از بیماری ها هستند.

حتی گزارش شده است که بخش درمانگاه بیمارستان مدنی طی هفته گذشته به دلیل شکایت بیماران مبنی بر عدم رسیدگی لازم و بی‌توجهی پزشکان بسته شده است.

یک منبع مطلع از این وضعیت در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “در پیگیری تنی از خانوده‌های زندانیان سیاسی از دادستانی، آقای رستمی دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و امنیتی ضمن بی‌احترامی و برخوردهای توهین‌آمیز به ایشان گفته‌اند که تصمیم نهایی در رابطه با اعزام زندانیان به بیمارستان با رییس زندان است”.

این منبع در خصوص زندانیانی که باید به مراکز درمانی اعزام شوند اما از سوی دادستانی با اعزام آن‌ها مخالفت می‌شود، گفت: “آرش صادقی جهت انجام معاینات و تکه‌برداری به انستیتو کانسر بیمارستان خمینی و زانیار مرادی به دلیل شکستگی مچ دست راست باید به این بیمارستان اعزام شوند. شهرام پورمنصور به دلیل دیسک کمر و آب آوردن ماهیچه‌های کمر و مجید اسدی به دلیل مشکلات گوارشی و کبدی در بیمارستان خمینی نوبت پزشکی دارند. همچنین واحد خلوصی نیز در این بیمارستان نوبت ام‌آرآی دارد. با این حال از اعزام تمام زندانیان مذکور به این بیمارستان جلوگیری شده است”.

هرانا پیش از این نیز گزارش کرده بود، سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از چندی پیش دچار دیسک کمر و التهاب شدید اسپاسم در ناحیه پایین کمر است و تنها با واکر قادر به راه رفتن است، با وجود تاکید پزشکان متخصص و بهداری زندان مبنی بر نیاز به تحت درمان بودن و اعزام به بیمارستان، کماکان از دریافت خدمات درمانی محروم مانده است و طی یک ماه اخیر علیرغم صدور مجوز از طرف دادستانی و با وجود گرفتن نوبت از پزشک با هزینه شخصی، مسئولان زندان بارها از اعزام وی به مراکز درمانی جلوگیری کرده‌اند.