مهدی رجبیان به دلیل ابتلا به بیماری « ام.اس »‌ در حال ازدست‌ دادن توانایی « راه‌ رفتن » است

مهدی رجبیان،‌ موزیسین زندانی ، به دلیل عدم دسترسی به امکانات پزشکی از چندی پیش به بیماری « ام.اس »‌ مبتلا شده و اکنون در حال از دست‌ دادن توانایی راه‌ رفتن است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، خانواده مهدی رجبیان بر اساس هشدارهای پزشک معالج ، از نخستین روز ورود فرزندشان به زندان اوی، به مسئولان هشدار داده بودند که در صورت عدم دریافت خدمات پزشکی جان این زندانی به خطر خواهد افتاد و او به «ام.اس» مبتلا می‌شود.
اکنون مهدی رجبیان پس از گذشت سه ماه از تأیید بیماری و در ۳۱۹امین روز حبس ناعادلانه، علاوه بر تحلیل‌رفتن توان جسمی‌اش، توان «راه‌رفتن» را نیز دارد از دست می‌دهد.
مهدی رجبیان، که به دلیل فعالیت هنری از خردادماه سال ۹۵ در زندان اوین به سر می‌برد، پس از گذشت شش ماه بازداشت به دلیل محرومیت از حق مرخصی استعلاجی دست به اعتصاب غذایی طولانی‌مدت زد.
در پی این اعتصاب غذا حال او رو به وخامت گذاشت و در شرایطی بسیار بحرانی قرار گرفت. پزشک زندان نیز بیماری او را تأیید کرد اما این تأیید تاثیری در تغییر شرایط این زندانی سیاسی نگذاشت.
این در حالی است که بیماری ام‌اس مهدی رجبیان توسط کمیسیون پزشکی نیز تایید شده اما ضابطین پرونده (سپاه پاسداران) اجازه درمان و آزادی او را نمی‌دهند.
حسین رجبیان،‌ برادر این هنرمند، نیز علی‌رغم ابتلا به بیماری کلیوی از حق درمان در زندان اوین محروم است.
مهدی و حسین رجبیان که پیش‌تر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” هرکدام به شش سال زندان محکوم شدند، در شانزدهم خردادماه جهت اجرای حکم راهی زندان اوین گشتند.
حکم صادره از سوی شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب اسلامی، برای هرکدام به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تعیین و به اجرای احکام دادسرای زندان اوین ارسال‌شده بود.
این دو در جریان برگزاری دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند، می‌گوید که محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشیده است. یک منبع آگاه می‌گوید: «آن‌ها در حین بازجویی وکیل نداشته‌اند. در دادگاه هم وکیل نداشته‌اند، چون گفته‌شده که پرونده‌شان به شکلی است که خودشان باید توضیح بدهند.»
مهدی رجبیان سال ۹۲ تدوین و ضبط آلبومی به نام «تاریخ ایران به روایت سه‌تار» را آغاز کرد که به نظر می‌رسد بیانیه و توضیح او درباره این آلبوم و اعلام خبر پخش آن در سایت برگ موزیک، ازجمله دلایل بازداشتش بوده است. در این آلبوم تمام جنگ‌های ایران با سه‌تار روایت شده است.
* این خبر به‌روزرسانی و تصحیح شده است.