گزارشی از آخرین وضعیت آیت الله نکونام ، روحانی منتقد دربند

آیت الله محمدرضا نکونام روحانی منتقد بیمار کماکان در بند ویژه روحانیت زندان ساحلی قم تحمل حبس می‌کند. درحالی که در اسفندماه سال گذشته پزشکی قانونی برای سومین بار رای به عدم توان تحمل حبس توسط آقای نکونام داده بود، اما همچنان از آزادی او ممانعت بعمل می آید.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک منبع نزدیک به آقای نکونام در مورد وضعیت جسمانی وی گفت: “وضعیت سلامتی ایشان به سبب کهولت سن و عوارض سکته مغزی، هم‌چنان مساعد نمی باشد و می بایست هر چه زودتر از زندان آزاد شوند.”
این منبع آگاه با بیان این‌که آیت الله نکونام امکان ملاقات و تماس تلفنی با خانواده‌اش را دارد، در مورد آخرین وضعیت حقوقی پرونده این روحانی منتقد در ادامه به گزارشگر هرانا توضیح داد: “دادگاه ویژه روحانیت شروطی را برای آزادی زودهنگام این روحانی طرح کرده که مورد قبول ایشان واقع نشده و بر همین اساس همچنان در زندان به سر می برد.”
شایان ذکر است، در اسفندماه سال ۹۵، پزشکی قانونی برای سومین بار رای به عدم توان تحمل حبس توسط  این روحانی دربند داده بود.

آیت‌الله محمدرضا نکونام، روحانی منتقد متولد ۱۳۲۷، مورخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از سخنان انتقاد آمیز در نفی «فیلترینگ و حرام خواندن اینترنت پرسرعت» با شکایت برخی از روحانیون بانفوذ در مراجع قضایی و امنیتی بازداشت و پرونده‌ای برای ایشان تشکیل شد.

محمدرضا نکونام با محکومیت ۵ سال حبس تعزیری علی‌رغم بیماری‌ و وضعیت نامناسب جسمی درحال حاضر در زندان ساحلی قم نگهداری می‌شود.
وی که یک تجربه سکته مغزی را در زندان پشت سر گذاشته از افزایش فشار و قند خون همراه با کاهش بینایی بعنوان تبعات این وضعیت پزشکی  رنج می برد. به گزارش این خبرگزاری، مسئولین این زندان در مواردی از ارائه داروهای تجویزی وی در زندان ممانعت به عمل آورده‌اند.

هرانا در گزارشی مفصل درباره این مجتهد شیعی زندانی و وضعیت پزشکی و پرونده  ایشان اقدام به انتشار اسناد مربوطه نموده بود.

پیش از این نامه‌هایی از سوی شاگردان یا طلاب حوزه علمیه در حمایت از آقای نکونام منتتشر شده است از جمله نامه ۱۲۸ طلبه به جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و نامه بیش از ۳۰۰ تن از مدرسین و طلاب حوزه‌های علمیه.