کارشناسان ارشد حوزه امنیت ملی درباره حمله آمریکا به سوریه چه می گویند

 

کن وینستاین، مدیر اندیشکده هادسون

به دنبال حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه در روز جمعه، تعدادی از کارشناسان ارشد در حوزه امنیت ملی آمریکا از اندیشکده های معروف پایتخت آمریکا به این اقدام واکنش نشان دادند.

کن وینستاین مدیر موسسه هادسون، به طور اختصاصی به بخش فارسی صدای آمریکا می گوید:«دوران صبوری استراتژیک که مشخصه بی عملی سالهای اوباما است به سر آمده است. پرزیدنت ترامپ مرد عمل است.»

وی افزود:« پرزیدنت ترامپ عمیقا از کاربرد گاز سمی توسط اسد و بویژه تصاویر اجساد کودکان آزرده شد. او فورا دستور حمله را صادر کرد، با حمایت دو حزب از جمله نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا.»

مدیر اندیشکده هادسون در پایان گفت: «واشنگتن علیه قصاب دمشق متحد است. متحدان او و کسانی که بر قتل کودکان سرپوش می گذارند، باید از این حمله درس بگیرند.»

از راست: جیمز کارافانو، ننسی لیندبورگ و انتونی کوردزمن

از راست: جیمز کارافانو، ننسی لیندبورگ و انتونی کوردزمن

جیمز کارافانو از بنیاد هریتج اقدام دولت آمریکا در حمله هوایی به پایگاه نظامی سوریه را تأیید و استدلال می کند که اعمال دولت اسد نیز تفاوتی با داعش ندارد، پس نباید انتظار داشته باشد جامعه جهانی واکنش نشان ندهد. کارافانو روسیه و ایران را نیز به خاطر حمایتشان از اسد تقبیح میکند.

ننسی لیندبورگ، رئیس موؤسسه صلح آمریکا، براین نظر است که حملات هوایی آمریکا پاسخی مناسب به جنایتی جنگی است که در آن اسد از گاز سارین علیه مردم خود استفاده کرده است. او افزود حمله شیمیایی اخیر تنها یک مورد از جرایم جنگی است که اسد مرتکب آنها شده است.

خانم لیندبورگ معتقد است از آنجائیکه تا کنون هیچ اقدام دیگری جلوی اسد را نگرفته، تصمیم پرزیدنت ترامپ متناسب بوده است، اما او میگوید باید به فکر آینده نیز بود.

انتونی کوردزمن از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه را پیامی مهم به دوستان، دشمنان، و منتقدین آمریکا میداند. به گفته کوردزمن، پیام کلیدی این حمله این است که پرزیدنت ترامپ در اولین بحران واقعی ریاست جمهوری اش، به نظر مشاورین گوش داد، در دیدگاههای خود انعطاف نشان داد، سریع اقدام کرد، و از همه مهمتر زیر بار فشارهای روسیه نرفت.

انتونی کوردزمن در دفاع از تصمیم پرزیدنت ترامپ در حمله موشکی به سوریه گفت او «نه از اقدام بازنشست و نه واکنش زیاده از حد نشان داد»، بلکه پیامی صریح فرستاد مبنی بر اینکه آمریکا نه تنها با تهدیدهای منطقه ای برخورد خواهد کرد، بلکه در این برخورد زیر فشارهای روسیه قرار نخواهد گرفت.