بازجویی از محمد صابر ملک رئیسی به دلیل درخواست کمک از نهادهای حقوق بشری

روز گذشته دهم بهمن‌ماه، مسئولین زندان اردبیل به دلیل نامه های محمد صابر ملک رئیسی به عاصمه جهانگیر، این زندانی سیاسی را احضار و مورد بازجویی قرار داده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد صابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی زندان اردبیل که اخیراً در بعد از یک اعتصاب غذای شانزده روزه طی دو نامه به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از رنج‌ها و شرایط نامساعد خود سخن گفته بود، روز شنبه دهم بهمن، از سوی مسئولین و مأموران وزارت اطلاعات احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.
محمد صابر ملک رئیسی در این نامه‌ها به عاصمه جهانگیر به شرح مشقت‌های دوران بازجویی و حبس خود پرداخته و خواستار واکنش و رسیدگی وی به وضعیت زندانیان در ایران شده بود.
این زندانی بلوچ و اهل سنت که از ۱۵ سالگی بازداشت و زندانی شده از ۱۰ دی‌ماه سال جاری در اعتراض به عدم رعایت حقوقش در زندان اردبیل و ضرب و شتم در داخل زندان اعتصاب غذا کرده بود و پس‌ازآن با قول مسئولان زندان اردبیل مبنی بر رسیدگی به مطالباتش به اعتصاب غذایش پایان داد. علیرغم گذشت چند هفته از پایان اعتصاب غذا تاکنون به مطالبات وی رسیدگی نشده است.
محمدصابر ملک‌رئیسی در دوم مهرماه سال ۱۳۸۸ در سن ۱۵ سالگی بازداشت و پس از تحمل بیش از یک سال در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان و زندان مرکزی این شهر، محاکمه و بدون دسترسی به وکیل مدافع از سوی دادگاه انقلاب به اتهام محاربه از طریق همکاری با گروه‌های معاند نظام به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد.
وی پس از اعتراضات زندانیان سیاسی و امنیتی زندان زاهدان در اردیبهشت‌ماه سال ۹۱، که موجب ضرب‌وشتم و تبعید زندانیان سیاسی و امنیتی این زندان به شهرهای مختلف شد، به زندان ارومیه تبعید و با گذشت ماه‌ها از زمان انتقال، از امکان ملاقات و تماس با خانواده خود محروم بود.
محمدصابر، زندانی بلوچ، یکی از جوان‌ترین زندانیان سیاسی است که در پی عدم همکاری برادرش، عبیدالرحمن، با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به همراه دو برادر دیگرش بازداشت شد. مأموران وزارت اطلاعات در مراجعه به منزل آن‌ها به پدر و مادرشان اعلام کردند در صورت عدم تحویل فرزندشان، سه فرزند دیگرشان را در زندان اعدام خواهند کرد.
این زندانی سیاسی هم‌اکنون هفتمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان اردبیل سپری می‌کند.