بحران آب «هندیجان»: ۳۷ هزار نفر در خطر بی‌آبی

رود زهره که روزگاری پرآب بود و شهر باستانی هندیجان با قدمت سه هزار ساله در جنوب شرقی استان خوزستان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کرد و سپس با سیراب کردن زمین‌های زراعی و رونق دادن به زندگی مردم به خلیج فارس می‌ریخت، اکنون با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند. دولت آب آشامیدنی هندیجان را جیره‌بندی کرده. کشاورزان اما برای کشت و زرع به آب نیاز دارند. هندیجان در استان خوزستان ۳۷ هزار نفر جمعیت دارد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان مردم را تهدید کرد که چنانچه به جیره‌بندی آب توجه نکنند، از قوه قضائیه و نیروی انتظامی کمک می‌گیرد.
استاندار خوزستان در شورای اداری شهرستان هندیجان اعلام کرد که اولویت دولت ابتدا تأمین آب آشامیدنی و سپس آب مورد نیاز برای کشاورزی‌ست. او گفت:
«اگر نوبت‌بندی آب از بالادست رعایت نشود، به رغم میل باطنی از توان قوه قضائیه و نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان استفاده خواهیم کرد. همچنین به فرمانداران امیدیه و بهبهان تأکید شده است سهمیه‌بندی آب را رعایت کرده و هرگونه تخطی در این زمینه به معنی تخطی از یک دستور قانونی خواهد بود.»
از فارس تا خلیج فارس

رودخانه زهره از شهرهای اردکان و سپیدان و ممسنی در استان فارس آغاز می‌شود، از کنار گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به سوی بهبهان در استان خوزستان جاری می‌گردد و آنگاه سرانجام به هندیجان می‌رسد. در گچساران، رود خیرآباد هم با «زهره» همسفر می‌شود.
دولت امیدوار است که با احداث سد چم‌شیر در محل تلاقی دو رود زهره و خیرآباد در شهر گچساران آب لازم برای کشاورزان را تأمین کند. برای احداث این سد اما دولت به ۲۳۰ میلیون یورو بودجه و دست‌کم به پنج سال وقت نیاز دارد. شرکت‌های سابیر (وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) مهاب قدس (وابسته به وزارت نیرو ) و صفا نیکو سپاهان که در زمینه تولید برق فعالیت می‌کند در سال ۱۳۸۶ برنده مناقصه احداث این سد شدند.
دولت وعده داده که با احداث سد چم‌شیر آب مورد نیاز کشاورزی به میزان ۱۱۰ هزار هکتار را تأمین کند. پیش از این ایجاد سد بر روی سرشاخه‌های برخی رودها در ایران به فجایع زیست‌محیطی و کنده شدن کشاورزان از روی زمین انجامیده. برای مثال می‌توان به احداث سد تنگ‌سرخ اشاره کرد.
بحران آب در هندیجان

در حال حاضر روستاهای چم کنار، چم کلگه، جیری، جبرآباد، ناصرآباد، کریم‌آباد، فیروزآباد، چم خلف عیسی، دهملأ بزرگ و کوچک از جمله روستاهای هندیجان هستند که دچار خشک‌سالی و بی‌آبی شدید شده‌اند.
در خرداد سال جاری، به دلیل افزایش شوری آب رود هندیجان، و مصرف زیاد آب در این شهر، آب آشامیدنی جیره‌بندی شده بود. مردم از استانداری خوزستان خواسته بودند، آب سد خیرآباد را رها کند تا هندیجان سیرآب شود. اما اتفاقی نیفتاد و کار به آنجا کشبد که مردم به آبیاری فضای سبز شهری معترض شدند.
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در جریان بحران کم‌آبی در این مناطق قرار گرفته است. استاندار خوزستان تأکید کرده که چاره‌ای جز جیره‌بندی آب نیست. کم‌آبی در امیدیه و بهبهان یا بی‌آبی در هندیجان؟ راهکار استاندار خوزستان مشخص است: عدالت را باید رعایت کرد. زندگی ۳۰۰ هزار نفر به این موضوع بستگی پیدا کرده.

Weniger anzeigen