غلظت ذرات معلق هوای سیستان ۱۱ برابر حد مجاز

سیستان و بلوچستان
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در شبانه‌روز گذشته با وقوع طوفانی با سرعت ۷۵ کیلومتر بر ساعت، غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان به حدود ۱۱ برابر حد مجاز رسیده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، علی ملاشاهی اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده از روز شنبه با نفوذ جریانات سرد به استان، وزش باد در شمال استان شروع شده که تا روز دوشنبه ادامه دارد و منجر به طوفان گردوخاک، کاهش شدید دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود.
وی افزود: در شبانه‌روز گذشته با وقوع طوفانی با سرعت ۷۵ کیلومتر بر ساعت، غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان به ۱۶۷۸ میکروگرم بر متر مکعب رسید که حدود ۱۱ برابر حد مجاز است و از سه‌شنبه از شدت طوفان کاسته می‌شود اما وزش باد شدید و سرد همچنان تا پایان هفته تداوم خواهد داشت.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان داشت: طی این مدت در زاهدان و دیگر نقاط نواحی مرکزی استان علاوه بر افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا، در برخی نقاط وزش باد متوسط تا نسبتا شدید رخ خواهد داد.
وی گفت: از امروز تا پایان هفته دمای هوا در نواحی شمالی و مرکزی استان حدود ۱۰ تا ۱۵ و در نواحی جنوبی ۵ تا ۸ درجه کاهش می‌یابد و با توجه به کاهش دما و احتمال یخبندان شبانه پاییزی و همچنین سرمازدگی محصولات کشاورزی به کشاورزان استان توصیه می‌شود اقدامات لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات انجام دهند.
ملاشاهی تصریح کرد: همچنین از روز دوشنبه تاپایان هفته آینده درجنوب شرق و سواحل استان وزش باد شمالی تشدید شده و علاوه بر ایجاد گردوخاک، دریای عمان نیز مواج و متلاطم است.