جامعه جهانی بهاییان: پلمب ده‌ها مغازه بهاییان در سراسر ایران

شهروندان بهایی
جامعه جهانی بهایی، مستقر در ژنو سوئیس، روز دوشنبه، ۱۷ آبان، اعلام کرد که بیش از صد مغازۀ متعلق به بهاییان در سراسر ایران از جمله در شهرهای ساری، قائم‌شهر و بندر عباس به دست مقام‌های ایرانی مهر و موم شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فردا، پلمب مغازه‌های متعلق به بهاییان به این دلیل صورت گرفت که صاحبان آنها در دو روز تعطیل ایام بهایی یعنی روزهای ۱۲ و ۱۳ آبان‌ماه کار نکرده‌اند.
بنابر این گزارش، طی سال‌های اخیر در دست‌کم ۴۰۰ مورد تبعیض اقتصادی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران علیه جامعه بهایی صورت گرفته و «این تبعیض‌ها به طور عمده به صورت غیرقانونی و خلاف قوانین موجود نیز روی داده است.»
بر اساس این گزارش، طبق قوانین صنفی ایران، کسانی که دارای مجوز فعالیت هستند می‌توانند در سال ۱۵ روز تعطیلی اعلام کنند و بیش از ۱۵ روز تعطیلی را به اداره اماکن اطلاع دهند.
با این همه، ماموران اداره اماکن، محل کسب بهاییان را «تنها به دلیل تعطیلی محل کسب آنان در ایام تعطیلی دیانت بهایی با پلمب روبه‌رو می‌کنند.»
در همین حال، به نوشته سایت جامعه جهانی بهایی، خانم بانی دوگال، نمایندۀ ارشد این جامعه در سازمان ملل متحد، پلمب تعداد زیادی محل کسب و کار بهاییان را نشانی از «پوچی ادعاهای مقام های دولت ایران مبنی بر عدم وجود تبعیض علیه جامعه بهایی ایران» دانست.
خانم دوگال گفت: «ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که این اعمال ناعادلانه را محکوم کند و از دولت ایران بخواهد تا به اتخاذ اقداماتی اساسی، فوری و قابل توجه برای پایان دادن و همچنین جبران این تبعیض‌ها اقدام کند.»
جامعه جهانی بهایی با تاسف بار خواندن پلمپ بیش از صد مغازه متعلق به بهاییان اشاره کرد که اخیرا گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای آزادی دین و عقیده، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای ایران و برخی از وکلای ایرانی مانند عبدالکریم لاهیجی و شیرین عبادی در بیانیه‌هایی خواستار «پایان بخشیدن به این نوع سرکوب ‌ها شده بودند و جامعۀ جهانی بهایی نیز از رئیس جمهوری ایران درخواست کرده بود که به سرکوب اقتصادی بهاییان پایان دهد.»
جامعه جهانی بهایی روز ۱۶ شهریور نیز در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از او خواست که به «سرکوب اقتصادی بهاییان» در ایران پایان دهد.
این نهاد مدافع حقوق بهاییان از «آپارتاید اقتصادی» علیه بهاییان در ایران انتقاد کرده و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به «اتخاذ سیاست‌های عمدی» و «تبعیض‌های سازمان‌یافته» علیه بهاییان متهم کرد.
جامعه جهانی بهایی در نامه خود نابرابری اقتصادی شهروندان بهایی در ایران را «سیاست عمدی» مقام‌های جمهوری اسلامی دانست.
در این نامه اشاره شد که اخراج کارمندان بهایی از بخش دولتی و‌ ایجاد محدودیت‌های متعدد برای آنان در بخش خصوصی، محرومیت آنان از طیف گسترده‌ای از مشاغل، مصادره اموال، اذیت و آزار صاحبان کسب و کار و بستن مغازه‌های آنان از جمله سیاست‌های دولت ایران در قبال بهاییان است.
در نامه جامعه جهانی بهایی همچنین از «محرومیت جوانان بهایی از ادامه تحصیل یا سایر فعالیت‌های ورزشی، ‌فرهنگی و هنری» انتقاد شد و عواقب اقتصادی این محرومیت‌ها «وخیم» ارزیابی شد.
چند روز پیش نیز کمیته بین‌المللی بهاییان در گزارشی ۱۲۲ صفحه ای اعلام کرد که از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران، هزاران مطلب و نوشته علیه بهاییان منتشر شده است، ۱۵۱ تن بازداشت شده اند و نزدیک به ۴۰۰ مورد تبعیض اقتصادی و آموزشی گزارش شده ‌است.
کمیته بین‌المللی بهاییان در این گزارش دولت روحانی را متهم کرد با وجود تعهد به مقابله با برخوردهای نامناسب با گروه‌ها و اقلیت‌های مذهبی در ایران، وضعیت این دسته از شهروندان به مراتب بدتر شده‌ است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کمیته گفت که در سه سال گذشته و از زمانی که آقای روحانی هدایت دولت را در دست گرفته، بیش از ۲۰ هزار مطلب تبلیغاتی آکنده از نفرت علیه بهاییان، در رسانه‌های ایران منتشر شده ‌است.
در این گزارش به بازداشت ۱۵۱ بهایی و حدود ۳۹۰ مورد تبعیض آموزشی و اقتصادی علیه باورمندان به این مذهب در ایران اشاره شده است.
نهادهای بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، بارها در مورد وضعیت بهاییان در ایران، سرکوب و بازداشت آن‌ها، جلوگیری از آموزش و کسب و کارشان، گزارش‌ها و انتقادهایی منتشر کرده‌اند.
در ایران نیز شماری از نواندیشان دینی از «ستم» علیه بهاییان انتقاد کرده‌اند، شماری از دانشگاهیان و فرهیختگان از رفتار حکومت با آن‌ها ابراز «شرمساری» کرده‌اند، و گروه‌های شهروندی نیز برای پیگیری برخی تبعیض‌ها علیه آن‌ها شکل گرفته ‌است. این اظهارنظرها و اقدامات نیز با واکنش‌های تند قوه قضایی و امنیتی رو به ‌رو شده‌ است.
جمهوری اسلامی، آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد حکومت بارها علیه آن سخنانی گفته‌اند. در این ارتباط، به گزارش جامعه جهانی بهایی، از زمان دولت محمود احمدی‌ نژاد به این سو، طی نزدیک به ۱۱ سال، بیش از ۸۶۰ باورمند بهایی بازداشت و ۲۷۵ تن از آن‌ها در نهایت محکوم و روانه زندان شدند.
جامعه جهانی بهایی می‌گوید ایران، خانه نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از باورمندان آن است و بارها از جامعه بین‌المللی خواسته است تا بر تلاش‌های خود برای جلوگیری از سرکوب بهاییان در ایران بیفزاید.