۸۶۱ ماه زندان برای پانزده شهروند کرد در ایران

 

پانزده شهروند کرد از سوی دستگاه قضایی ایران به ۸۶۱ ماه حبس محکوم شدند.
در ماه های اخیر ۱۵ شهروند کرد با اتهامات ارتباط با احزاب کردی و یا تبلیغ علیه نظام، به ۸۶۱ ماه زندان محکوم شدند.
شعبه ی یکم دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد برای پنج شهروند کُرد محبوس در زندان این شهر مجموعا ۲۷ ماه حکم حبس از ۵ تا شش ماه را صادر نموده است. بر پایه‌ی حکم صادره «پژمان ایمانی» به ۵ ماه حبس، «امیر عبدالله زاده» به ۶ ماه حبس، «محمد شکری» به ۵ ماه حبس، «هیمن غزال» به ۵ ماه حبس و «مظفر تالانه» به ۶ ماه حبس محکوم شده اند.
«فرید لطیفی» در سنندج به شش ماه حبس، و در بوکان هم در خبری دیگر «علی سرخی» فعال سیاسی که در روز دهم تیر ماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی از سوی ماموران امنیتی شهرستان بوکان در روستای کوسه بازداشت شده بود، به اتهام «هواداری از یکی از احزاب کردی» توسط دادگاه انقلاب مهاباد به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. علی سرخی ۲۲ ساله فرزند محمد کریم در روز چهارشنبه ۷ مهرماه در مهاباد محاکمه‌ شده است.
شعبه ی دوم دادگاه انقلاب ارومیه «محمد بروکی میلان» زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۰ زندان ارومیه را به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُردی» به ۶۰ ماه حبس تعزیزی محکوم کرد. در خبری دیگر روز شنبه ۲۸ شهریورماه ماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی حکم ۱۲ ماه حبس طی پرونده‌سازی جدید به اتهام تبلیغ علیه نظام به «حسن رستگاری مجد»، زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه ابلاغ شد. در همان شهر «حسن پیغامی» هم به ۳۰ ماه حبس محکوم شد.
شعبه‌ی ١٠١ دادگاه کیفری دو در شهرستان اشنویه به ریاست قاضی مهدی رضایی در چندین فقره ی مختلف و با پرونده‌ی‌سازی نهادهای امنیتی از جمله حفاظت اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات با اتهاماتی مانند «عضویت و هواداری از احزاب کردی» پنج‌ شهروند کرد به نامهای «محمد عبداللهی فرزند عثمان به ۱۲ سال و شش ماه حبس، فاروق شفاهی فرزند ابراهیم ۷ سال حبس، صابر رسول‌پور آرنایی فرزند اسماعیل به ۱۹ سال حبس، رضا عزت تاج فرزند مصطفی به ۱۹ سال حبس و ولی شریفی فرزند رحیم به دو سال حبس» وبرو شده و‌ حکم در هفتم مهرماه به آنها ابلاغ شده است.