بهنام ابراهیم زاده، دنیا بدون جنگ و خشونت از هم نمی پاشد

بهنام ابراهیم زاده، زندانی سیاسی و فعال حقوق کودکان ، به مناسبت ۸ اکتبر روز جهانی کودک از درون زندان پیامی فرستاده و برای کودکان جهان آرزوی صلح و عدالت در دنیایی بدون جنگ و خشونت کرده است …
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این فعال حقوق کودکان و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان که هم اکنون در زندان رجایی شهر بسر می برد، از درون این زندان به مناسبت ۸ اکتبر روز جهانی کودک از درون زندان پیامی فرستاده که در قستمی از پیام خود می گوید: بیش از ۱۶۸ میلیون کودک کار حتی الامکان به کار گرفتن آنان در تمامی زنجیره ها از کشاورزی گرفته تا تولید خدمات و ساخت و ساز و تا جذب گروههای مسلح و شرکت در باندها دارد.
 
این زندانی سیاسی همچنین در قسمتی دیگر از نامه خود نوشته که : در جامعه ما گسترش آشکار کودکان کار نشاندهنده تغییر جامعه هدف اعتیاد و بی سوادی٫بزه٫ فقر٫فساد ٫فحشا٫بیماری و انواع بلاهای دیگر از بزرگسال به کودکان است.
 
کوپی از متن این نامه که در اختیار “کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی” قرار گرفته به شرح زیر می باشد:
 
 
دنیا بدون جنگ و خشونت از هم نمی پاشد
کودکان مقدمند بر هر مصلحت سیاسی٫نظامی٫اقتصادی
ضمن تبریک ۱۶ مهر روز جهانی کودک به همه فعالان و دوستداران کودکان و با امید به توقف جنگ و خشونت در این روز
 
در ۸ اکتبر روز جهانی کودک یاد می کنیم از هزاران کودکی که طی این چند سال قربانی قوانین تحجرگرایانه حاکمان بی مسئول کودک کش ایران شدند. از اعدام دختر نقاش دلارا دارابی٫بهنود شجاعی مهر مرگ کودکانی چون ستایش ها٫از کودکان شین آباد مرگ سیران یگانه٫ سارینا رسول زاده که قربانی آتش بی تدبیری حاکمان بی مسئول شدند.
در بعد جهانی از آیلان کردی همان کودک غرق شده ای که به همراه خانواده اش از صحنه درگیریهای شدیدی کوبانی فرار کردند اما در جستجوی امنیت و فرار از جنگ جان خود را از دست داد.با مرگ آیلان انسانیت خجالت کشید. این تراژدی بزرگ بار دیگر عبارت نفرین بر جنگ را برای هر انسانی تداعی می کند.مرگ آیلان جدای از مرگ هزاران کودکی است که در حوادث طبیعی٫ سیل و طوفان و زلزله جنگ و خشونت٫ آوارگی و آتش سوزیها و غیره جان خود را از دست داده اند و همچنان قربانی می گیرند٫می باشد.
جامعه جهانی و فعالان و دوستداران حقوق کودک در حالی به استقبال ۸ اکتبر٫روز جهانی کودک که یادآور حقوق فراموش شده کودکان می باشد٫می روند که یکی از طبیعی ترین حقوق کودکان که همانا لذت بردن از کودکی و شادی و امنیت و سرخوشی است در سایه فقر و آوارگی جنگ و خشونت ٫یتیمی و حبس و بردگی و کار اجباری که بزرگترها بر آنان تحمیل می کنند٫زائل می شود.
این محرومیتهاست که کودکان را به بزرگترین و مظلومترین قربانیان جامعه تبدیل کرده است.کودکان در کنار گروههایی همچون کارگران اقلیتها پناهندگان معلولان و زنان از محدود گروههایی هستند که مستوجب حمایتهای خاص حقوق بین الملل به شمار می روند.
حدود بیست و سه سال از الحاق کشور ایران به کنوانسیون حقوق کودک سال ۱۹۸۹می گذرد.اما با وجود این پس از گذشت ۲۳سال همچنان چالشهای جدی موجود در مقابل پیشرفت حقوق کودک در ایران مانع ایجاد می کند. بخشی از این چالشها از ماهیت حقوقی برخوردارند.اما بخش اعظم آنها رنگ اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به خود می گیرند.با این حال متاسفانه هنوز هیچ ساز و کار و ابزار مناسبی برای حمایت اجتماعی از کودکان در ایران وجود ندارد.در کنار فروش کودکان نوزادان آزار کودکان که به پدیده ای رو به گسترش می باشد٫بهره کشی از کار کودکان٫بردگی٫بندگی٫زباله گردی٫کاراجباری٫کارگر جنسی ٫کودک آزاری٫فعالیت در گروههای قاچاق و مواد مخدر و … که جزو بدترین اشکال کار کودک است٫سو استفاده جنسی از کودکان٫حضور کودکان در کوره های آجرپزی٫ کارگاههای پنهان ٫خیابانها٫زیر پلها٫زیرزمینها و دیگر مناطق پنهان تراژدی جریحه دار نوع دیگری از استثمار کودکان می باشد. در حال حاضر سالانه بیش از چهل هزار مورد ازدواج در کودکان زیر ۱۸ سال در ایران ثبت می شود.بیشتر ازدواجهای کودکان نتیجه فقر اقتصادی و فقر فرهنگی و وجود نابرابریها و شکافهای طبقاتی در جامعه است.
اغلب این ازدواجها مربوط به دختران و کودکان زیر ۱۸ سال می باشد.این افراد قبل از اینکه انتخاب عقلانی پیدا کنند٫تحت فشار ناهنجاریها قرار گرفته و تن به ازدواج داده اند.
یکی دیگر از هنجارهای اخلاقی و اجتماعی کودک آزاری و آزار جنسی کودکان است هر روز صدها و شاید هزاران کودک در ایران و سراسر جهان از سوی افرادی که بیماریهای روانی و انحرافات اخلاقی مبتلا هستند قربانی خشونت کودک آزاری می شوند.
هر سال بیش از سه میلیون کودک از درس و تحصیل باز می مانند.بیشتر این کودکان که از آموزش و پرورش محکوم می گردند قربانی اوضاعی هستند که به سلامتی و آسایش آنان آسیب می زند. در بعد جهانی بیش از یک و نیم میلیون کودک در جهان بی خانمان و تعداد زیادی از عدم امنیت قضایی رنج می برند.
بیش از ۱۶۸ میلیون کودک کار حتی الامکان به کار گرفتن آنان در تمامی زنجیره ها از کشاورزی گرفته تا تولید خدمات و ساخت و ساز و تا جذب گروههای مسلح و شرکت در باندها دارد.
در جامعه ما گسترش آشکار کودکان کار نشاندهنده تغییر جامعه هدف اعتیاد و بی سوادی٫بزه٫ فقر٫فساد ٫فحشا٫بیماری و انواع بلاهای دیگر از بزرگسال به کودکان است.
فرجام سخن اینکه اگر چه هنرمندان٫نویسندگان٫ روشنفکران٫ دوستداران و فعالان حقوق کودک و سازمانها و نهادهای انسان دوست حقوق بشری در مقابل زندان و حصر و اعدام و قصاص و تراژدی کشتار و خشونت بی حد و حصر کودکان و سو استفاده های جنسی سکوت نکرده اند اما هنوز لازم و ضروری است که برای یک دنیای بهتر کودکان ٫اقدامهای مثبت ترو منسجم تری در اعتراض به وضعیت وخامت بار کودکان برداشته شود.
امید که با رفع خلأهای موجود رویکردی تازه در حمایت از حقوق کودکان در ایران و جهان شکل گرفته و انسان مداری و حفظ حرمت حقوق بشر از بدو تولد دستمایه رشد و توسعه قرار گیرد.
 
با امید به گسترش صلح و دوستی شاد و خلاق برای یکایک جهان
 
بهنام ابراهیم زاده
فعال حقوق کودکان
عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان
زندان رجایی شهر
مهر ماه ۹۵