مرگ سه کودک یک خانواده به دلیل نداشتن شناسنامه

 khanevadey bishenasnameh
به دلیل فقر در سایه نداشتن شناسنامه و عدم استفاده از خدمات بیمه درمانی سه کودک خردسال یک خانواده در سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ندای هیرمند، شمال استان سیستان و بلوچستان به دلیل محرومیت در اکثر نقاط آن و فاصله طولانی روستاها از مراکز ثبت احوال بیش از آنکه آمار نشان دهد خانواده های مشکوک تابعه در آن وجود دارند و امروزه با شرایط دشواری زندگی می کنند.
از عمده مشکلات این خانواده ها را می توان محروم ماندن از خدمات بیمه درمانی و سایر خدمات دولت از جمله یارانه ۴۵ هزار تومانی و سبد غذایی که هر از چند گاهی توسط دولت به نیازمندان داده می شود بیان کرد.
اما خانواده هایی از این قبیل که هویت ایرانی را به دلیل کم کاری و بی توجهی پدرانشان دارا نیستند معمولا سرپرست خانواده و یا پسران بزرگتر به کارگری و نگهبانی از ساختمان های در حال ساخت با قیمت هایی پایین در شهر و دیار خود مشغول هستند.
با نگاهی واقع بینانه به این مسئله؛ میتوان به مشکلات اینگونه خانوار ها پی برد که با وجود اینکه زیر خط فقر قرار دارند نمی توانند از پس هزینه های درمانی که امروزه به حد زیادی افزایش یافته است بر آیند و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی از قبیل دست و پنجه نرم کردن با بیماری های خیلی ساده که در نبود خدمات درمانی تشدید پیدا کرده گریبانگیر شوند.
مرگ سه کودک خردسال به دلیل عدم استفاده از خدمات درمانی
نور احمد بزی یکی از افرادی است که به مدت بیست سال به دنبال شناسنامه خود و اعضای خانواده بوده و در این بین راه طولانی را سپری کرده است تا به آنچه حق وی از ایرانی بودن است برسد وی در گفت و گو با ندای هیرمند اظهار داشت: “به علت کوتاهی گذشتگانمان در خصوص تهیه شناسنامه در قبل از انقلاب بیش از بیست خانواده از همان نسل امروزه بدون شناسنامه به سر می برند”.
وی افزود: “سالهاست که به دنبال اثبات ایرانی بودن خود بوده ام که در این بین کارشکنی های گسترده ای از سوی مسئولین نصیب من شده است؛ نبود شناسنامه امروزه گریبانگیر فرزندان من نیز شده است و آنها را از تحصیل و سایر خدمات جمهوری اسلامی ایران باز داشته است”.
بزی بیان داشت: “سه فرزند من به دلیل دسترسی نداشتن به شناسنامه و خدمات بیمه درمانی به دلیل بیماری در دوران کودکی از دست رفته اند و امروزه داغ بزرگی را بر دامان ما نهاده است؛ عدم همکاری و فقر در خانواده باعث شده است که سه فرزند ما به زیر هزاران خاک دفن شوند”.
وی عنوان کرد: “امثال من در حوزه سیستان زیاد یافت می شود و آنها نیز متاسفانه به همین درد دچار هستند؛ کسانی که امروزه باید رنج بی توجهی گذشتگان را تحمل کنند و نتوانند از هویت ایرانی به نحو احسنت استفاده نمایند”.
بزی ابراز داشت: “تا کنون به همه سازمان ها در خصوص تهیه شناسنامه رجوع کرده که تا به امروز به هیچ نتیجه ای نرسیده ام؛ نمایندگان سیستان که به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور دارند باید به این معضل جدی نیز رسیدگی کنند و دغدغه آنان فقط منطقه آزاد و تجارت در مرز نباشد؛ معظلی که تا کنون جان بسیاری از فرزندان ما را گرفته است”.
وی تصریح کرد: “امروزه حتی بدون هویت ایرانی نمیتوان تا شهرستان زابل که خدمات بیشتری نسبت به روستا ها دارد رجوع کرد؛ صدای ما امروزه به هیچ کجا نخواهد رسید چون از نعمت هویت ایرانی بهره ای نبرده ایم و یک اتباع خارجی محسوب می شویم”.
بزی با بیان اینکه تا کنون چندین بار آزمایش DNA نیز گرفته و به دستگاه های دولتی تحویل داده شده است گفت: “از مسئولین مربوطه درخواست این را داریم که چه مدارکی باید برای ثابت نمودن هویت ایرانی خود داریم؛ زیرا این موضوع تنها به من ختم نمی شود و هزاران خانواده در حوزه سیستان به این درد دچار هستند”.
وی عنوان کرد: “تا به امروز از طریق غیر قانونی و می توانسته ایم که اقدام به خرید شناسنامه نماییم اما به دلیل غیر اخلاقی بودن این کار و به دور از اخلاق اسلامی این کار را نادیده گرفته و از طریق قانونی خاستار حق و حقوق خود شده ام”.
خانواده های مشکوک تابعه در حوزه سیستان به دلیل بی توجهی گذشتگان و همچنین نبود امکانات به مراتب بالاتر از سایر نقاط کشور است و سالانه صدها نفر از این قشر به کشور همسایه پناهنده و یا به دلیل دسترسی نداشتن به خدمات بیمه درمانی فوت می کنند.