ضرورت بازنگری در نوع زندانی کردن متهمان

 zendan adel abad shiraz
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی بازنگری در نوع زندانی کردن متهمان را ضروری دانست و تاکید کرد در حال حاضر دو هزار عنوان مجرمانه در کشور تعریف شده و این در حالی است که دست مقامات دستگاه‌های قضایی تنها برای عدم استفاده از محکومیت زندان برای ۳۰ عنوان جرم باز است. بر اساس گفته های وی، ۲۲ درصد از جمعیت زندانیان کشور متهم بوده و هنوز حکمی برای آنها صادر نشده است، در این زمینه آمار زنان نسبت به مردان بیشتر است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، اصغر جهانگیر پیش از ظهر چهارشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های استان اصفهان با اشاره به اینکه بخش‌های زیادی در کشور عامل افزایش زندانی هستند، اظهار داشت: این بخش‌ها باید در راستای حمایت از خانواده زندانیان نیز فعالیت داشته باشند.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، زندان را یک ضرورت دانست و افزود: اما باید توجه داشته باشیم که  مسئولان عالی دستگاه قضا باید این مجازات حداقل باشد و به عنوان اولین راهکار استفاده نشود.
وی بازنگری در نوع زندانی کردن متهمان را ضروری دانست و بیان داشت: در حال حاضر دو هزار عنوان مجرمانه در کشور تعریف شده و این در حالی است که دست فعالان دستگاه‌های قضایی تنها برای عدم استفاده از محکومیت زندان برای ۳۰ عنوان جرم باز است.
جهانگیر بازنگری در ضرورت مجازات زندان را در دستور کار سازمان زندان‌ها عنوان کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که برخی از افراد نباید در زندان‌ها باشند چرا که زندان به منظور نگهداری اشرار ساخته شده است.
کاهش ۵۶ هزار نفری زندانیان در سال ۹۴
وی زندانیان و متهمان سال ۹۳ را ۳۸۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: خوشبختانه در سال ۹۴ این آمار با کاهش ۵۶ هزار نفری در سال گذشته روبرو بوده است.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در خصوص برخی تسهیلات در نظر گرفته شده برای زندان نیز گفت: برای این افراد فرصتی فراهم شده است که افرادی که به دلیل نداشتن وثیقه و کفیل به زندان معرفی می‌شدند بتوانند وثیقه‌های خود را فراهم کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۲ درصد از جمعیت زندانیان کشور متهم بوده و هنوز حکمی برای آنها صادر نشده است، ابراز داشت: در این زمینه آمار زنان نسبت به مردان بیشتر است و ضروری است که با توجه به نقش تاثیرگذاران زنان در بدنه خانواده نسبت به صدور حکم برای این افراد دقت بیشتری صورت گیرد.
جهانگیر میانگین متهمان زندانی استان اصفهان را ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: میانگین متهمان موجود در زندان‌های استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است.
وی در ادامه با بیان اینکه ۵۶ درصد از زندانیان کشور متاهل بوده و باید به این موضوع توجه ویژه صورت گیرد، اضافه کرد: همچنین ۷۶ درصد از زنان زندانی نیز متاهل بوده و نیازمند توجه مسئولان هستند.
قانون، کاری به متاهل و مجرد بودن زندانیان ندارد
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی با بیان اینکه قانون کاری به متاهل و یا مجرد بودن زندانیان ندارد، بیان داشت: این در حالی است که باید برنامه‌ریزی‌های به گونه‌ای باشد که از ورود کسانی که برای اولین بار راهی زندان می‌شوند جلوگیری شود.
جهانگیر با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع حرفه‌آموزی در زندان‌ها بیان کرد: در حال حاضر ۱۳۰ حرفه در زندان‌های کشور آموزش داده می‌شود چرا که بسیاری از افراد زندانی فاقد شغل بوده و با یادگیری حداقل یک تخصص زمینه اشتغال را برای آنها فراهم کرده‌ایم.
وی با اشاره به اقدامات سازمان زندان‌ها در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشت و درمان اظهار داشت: بالغ بر ۷۰ درصد از افرادی که وارد زندان می‌شود دارای بیماری، ناراحتی و اعتیاد بوده که این افراد ابتدا قرنطینه، بیماریابی و واکسیناسیون می‌شوند و سپس تحت درمان قرار می‌گیرند.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در ادامه با تاکید بر اینکه سالیانه ۵۰۰ مورد بیماری خطرناک و ایدز در مبادی ورودی زندان‌ها شناسایی می‌شود، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که نقش زندان‌ها در کمک به بهداشت جامعه پررنگ است اما ممکن است دیده نشود.
۱۰ درصد از ورودی زندان‌های کشور بی‌سوادند
وی در خصوص فعالیت‌های آموزشی سازمان زندان‌ها نیز بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد از کسانی که وارد زندان می‌شوند بی سواد هستند و سهم خانم‌ها در این زمینه ۵۰ درصد است و در این راستا آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.