شناسایی ۲۴۰۸ کودک خیابانی در تهران

کودکان خیابانی
سرپرست بهزیستی استان تهران از وجود ۲۴۰۸ کودک خیابانی در استان خبر داد و گفت که ۶۰ درصد این کودکان بیگانه و از اتباع دیگر هستند.
 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، اصغر باقری در نشست خبری روز دوشنبه افزود: “در حال حاضر ۱۲ هزار معتاد متجاهر مرد و ۳ هزار زن شناسایی شده اند و بهزیستی به تعهد خود در قبال ساماندهی مراکز ماده ۱۵ عمل کرده و به دلیل اینکه مراکز ماده ۱۶ زیرمجموعه ما نبود باید دستورالعمل آن تدوین می شد که به این موضوع ورود کردیم”.
وی با اشاره به اینکه در مورد بیماران اوتیسم کم لطفی شده است، گفت: “این افراد برای درمان نیاز به حمایت دارند که باید مورد توجه قرار گیرد”.
باقری با اشاره به اینکه نسبت به مهدهای کودک کم لطفی می شود، گفت: “مهدهای کودک ۷۰ درصد فرصت های آموزشی را برای کودکان فراهم می کنند در حالی که در کشورهای دیگر این رقم پایین تر است و بهزیستی با توجه به اینکه مدافع حقوق کودکان است در مورد آموزش های مهدهای کودک سخت گیری می کند چنانچه با تخلفی رو به رو شویم به شدت با آن برخورد می کنیم و اگر استخری وجود دارد و یا فعالیت های فوق برنامه هست حتما باید سازمان مربوطه مجوز آن را صادر کند”.
به گفته وی ۱۳۷ مرکز درمان سرپایی معتادان در تهران وجود دارد که در سال جاری ۲۳۷۷ نفر خدمات دریافت کردند و همچنین در ۵ مرکز بستری غیردولتی نیز ۲۷۶ نفر خدمات گرفتند.
وی به مراکز TC اشاره کرد و گفت: “این مراکز بلندمدت هستند و در استان تهران دو مرکز وجود دارد که ۱۱۴ مرد در آن نگهداری می شود”.
باقری با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۳ هزار و ۵۸۸ نفر از خدمات مشاوره استفاده کرده اند تاکید کرد: “۹ مرکز مشاوره غیردولتی تلفنی، ۲۸۱۵ نفر را مشاوره و ۵ مرکز دولتی حضوری ۱۶۴۲ نفر را مشاوره داده اند و همچنین در ۱۶۷ مرکز مشاوره حضوری غیردولتی ۱۴ هزار و ۵۱۵ نفر خدمات دریافت کردند”.
سرپرست بهزیستی استان تهران در مورد آموزش های مهارت های زندگی نیز گفت: “طی این مدت ۱۲۰ هزار و ۱۴۷ نفر از آموزش مهارت های زندگی برخوردار شدند”.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۹ گروه همیار سلامت روان و یا تسهیلگر در محلات مختلف آموزش های بهداشت و روان ارائه می دهند، گفت: “همچنین ۲۷ هزار و ۲۴۹ نفر نیز از آموزش های مختلف پیشگیری از معلولیت ها برخوردار شده اند”.
به گفته باقری برنامه های پیشگیری از تنبلی چشم نیز در ۳۰۲ پایگاه دائم به ۳۵ هزار و ۳۱۵ کودک ارائه شده است و در بخش غربالگری شنوایی نیز در ۶۹ مرکز از ۱۷ هزار و ۵۹۴ نوزاد تست گرفته شد.
سرپرست بهزیستی استان تهران به آموزش های پیش از ازدواج نیز اشاره کرد و اظهار داشت: “۷۹۶۴ نفر از آموزش های پیش از ازدواج و ۱۲ هزار و ۸۳۰ نفر نیز از آموزش زندگی خانوادگی بهره مند شدند”.
وجود ۲۴۰۸ کودک خیابانی در تهران
باقری با تاکید بر اینکه ۴۶ مرکز غیردولتی شبه خانواده در تهران فعال هستند، گفت: “۳۴۰۰ کودک در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند”.
وی تاکید کرد: “با توجه به اینکه شیرخواران حاکمیتی محسوب می شوند به مراکز غیردولتی آنها را واگذار نکرده ایم و فقط کودکان دو سال به بالا را به این مراکز واگذار کرده ایم و همچنین ۳۴۴ فرزند شیرخوار در حال حاضر داریم”.
سرپرست بهزیستی استان تهران از وجود ۲۴۰۸ کودک خیابانی در استان خبر داد و گفت: “۶۰ درصد این کودکان بیگانه و از اتباع دیگر هستند”.