دفاع تلویحی رئیس قوه قضائیه ایران از اعدام‌های تابستان ۶۷

صادق لاریجانی

وبگاه رادیو فردا در خبری از دفاع تلویحی صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی ایران از اعدام‌های تابستان ۶۷ خبر داده است. این وبگاه در خبر خود آورده است: رئیس دستگاه قضایی در واکنش به انتشار انتقادهای آیت‌الله منتظری در مورد اعدام‌های گروهی تابستان ۶۷، از روند اعدام‌ها به طور تلویحی دفاع کرد و هشدار داد که دستگاه قضایی با کسانی که برای تحریف تاریخ انقلاب تلاش می‌کنند، «قاطعانه برخورد خواهد کرد».

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در اظهاراتی در نشست مسئولان عالی قضایی در روز دوشنبه ۲۵ مرداد، صادق لاریجانی به طور ضمنی انتشار دیدگاه‌های آیت‌الله منتظری در مورد اعدام‌های تابستان ۶۷ را «تشویش اذهان عمومی در امور امنیتی» خواند و وعده داد که این موضوع پیگرد قضایی به دنبال خواهد داشت.

او همچنین اضافه کرد که «آنچه از احکام دادگاه‌ها بر حسب موازین شرعی و قوانین انجام شده، قابل خدشه نیست و حکم گروه‌های محارب کاملاً آشکار است».

آقای لاریجانی همچنین تهدید کرده که «دستگاه قضایی نیز قاطعانه در مقابل کسانی که ضمن تلاش برای تحریف تاریخ انقلاب اسلامی در صدد ایجاد خلأهای امنیتی و دو دستگی و پاره پاره کردن جامعه انقلابی و متدین ایران هستند، خواهد ایستاد».

در روزهای اخیر انتشار فایل صوتی دیدار آیت‌الله منتظری، قائم‌مقام رهبر پیشین جمهوری اسلامی، با کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های ۶۷، که حاوی انتقادهای تند و مخالفت‌های او با روند تصمیم‌گیری و اجرای اعدام‌هاست، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان داشت.

این فایل صوتی که تنها ۲۴ ساعت پس از انتشار «به درخواست وزارت اطلاعات» از وب‌سایت آیت‌الله منتظری حذف شد، واکنش‌های مختلفی را به ویژه در میان نزدیکان آیت‌الله خمینی به دنبال داشت، اما رئیس دستگاه قضایی نخستین مقام رسمی جمهوری اسلامی است که به انتشار آن واکنش نشان می‌دهد.

آقای لاریجانی در این سخنان که در خبرگزاری قوه قضائیه، میزان، بازتاب داشته مستقیماً به موضوع انتشار فایل صوتی یا اعدام‌های تابستان ۶۷ اشاره نکرده اما حملات او به سازمان مجاهدین خلق و اشارات تلویحی او به آیت‌الله منتظری نشان می‌دهد که این سخنان در واکنش به انتشار فایل صوتی اخیر است.

رئیس دستگاه قضایی ایران، از جمله گفته است که «تیزبینی حضرت امام(ره) در کنار الهی بودن ایشان موجب شد که برخی، کسانی را که گمان می‌کردند بعدها ولی فقیه می‌شوند به سرعت برکنار کنند و اگر نبود آن تیزبینی، امروز جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری داشت».

آیت‌الله حسینعلی منتظری که از جمله بیانگذاران جمهوری اسلامی و از نظریه‌پردازان اصلی ولایت فقیه است، در سال ۱۳۶۴ و با انتخاب مجلس خبرگان رهبری به عنوان قائم مقام رهبری معرفی شد، اما اختلاف نظرهای او با آیت‌الله خمینی از جمله در مورد اعدام‌های گروهی سال ۶۷ باعث شد که تنها چند ماه پیش از درگذشت رهبر پیشین جمهوری اسلامی، او از سمت خود برکنار شود.

«راه کج پوزش‌خواهی»

صادق لاریجانی در نشست روز دوشنبه مسئولان عالی قضایی با موضوع پوزش‌خواهی از بازماندگان اعدام‌های ۶۷ مخالفت کرده است.

او گفته است که «متأسفانه برخی‌ها راه را کج می‌روند و اکنون حرف‌های عجیب و غریبی می‌زنند و ادعای پوزش‌خواهی از کسانی دارند که فرزندانشان در طول سال های متمادی انسان های شریف این کشور را به خاک و خون کشیدند».

رئیس دستگاه قضایی ایران اضافه کرده که «منافقین تا سال‌ها، با بدترین و خشونت‌آمیزترین روش‌ها مردم و بزرگان مورد احترام این مردم را ترور کردند و در جنایت‌های خود حتی از مردم عادی کوچه و بازار هم نگذشتند؛ با این حال اکنون در حرکتی شیطنت‌آمیز و مرموز از سوی رسانه‌های غربی با همراهی برخی جریان‌ها و افراد در داخل کشور در صدد تطهیر این جنایت‌ها و احیای نام آنان هستند».

این گفته‌ها کنایه‌ای است به سخنان مصطفی تاجزاده، چهره سرشناس اصلاح‌طلب که به تازگی خواستار عذرخواهی حاکمیت در مورد اعدام‌های ۶۷ شده بود و سخنان با استقبال احمد منتظری نیز مواجه شد.

سازمان مجاهدین خلق که از اصلی‌ترین گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی است، از پیش از انقلاب سال ۵۷ با توسل به روش‌های مسلحانه به مبارزه می‌پرداخت و علاوه بر چهره‌هایی که جمهوری اسلامی ترور آنها را به سازمان مجاهدین منتسب می‌کند، از جمله مسئول قتل چند شهروند آمریکایی پیش از استقرار جمهوری اسلامی است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از این سازمان با عنوان «منافقین» یاد می‌کنند، و مدعی هستند که این سازمان که در دوران جنگ هشت ساله با رژیم عراق همکاری داشت، مسئول کشته شدن ۱۷ هزار شهروند ایرانی است.

شمار واقعی اعدام‌شدگان در تابستان ۶۷ که در برگیرنده تعداد زیادی از هواداران سازمان مجاهدین و نیز گروه‌های چپ مخالف جمهوری اسلامی بود، مشخص نیست اما منابع مختلف شمار اعدام‌شدگان را تا چندین هزار نفر اعلام کرده‌اند.