دادستان تهران: بازداشت یک ایرانی دو تابعیتی به اتهام «جاسوسی»

عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست دادستانی تهران با موضوع کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها که در روز دوشنبه ۲۵ مردادماه برگزارشده است، از بازداشت یک ایرانی دو تابعیتی خبر داده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادستان تهران که در جمع روسای زندان‌ها و مسئولین قضایی سخنرانی می‌کرده، در میان صحبت‌ها اشاره‌ای به بازداشت یک ایرانی- انگلیسی به اتهام «جاسوسی» در هفته گذشته داشته است.
دادستان تهران که از نام این شهروندی ایرانی-انگلیسی خودداری کرده است، افزود: «متهم در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران فعالیت می‌کرده است.»
در حال حاضر  چندین شهروند دوتابعیتی در زندان‌های ایران به سر میبرند که زمان بازداشت آنها به قبل از مورد اخیر باز می‌گردد.  نازنین زاغری‌-رتکلیف، ایرانی‌بریتانیایی، که در فروردین ماه سال جاری بازداشت شد.
در سوم مردادماه نیز قوه قضائیه ایران از بازداشت رضا (رابین) شاهینی در گرگان خبر داد؛ آقای شاهینی دارای تابعیت ایرانی‌آمریکایی‌ست و وزارت خارجه آمریکا گفته که واشینگتن در حال بررسی این موضوع است.
سیامک نمازی، مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، نیز مهرماه سال گذشته و باقر نمازی، پدر او و نماینده پیشین یونیسف در چند کشور آفریقایی، نیز چند ماه پس از او، بازداشت شدند؛ هر دوی این افراد هم تابعیت دوگانه ایرانی‌آمریکایی دارند.
کمال فروغی فرد دیگری‌ست که دارای حرفه بازرگان و دارای تابعیت دوگانه ایرانی‌بریتانیایی است. آقای فروغی در سال ۲۰۱۱ بازداشت شده اما خبر و گزارش چندانی از وضعیت او در دست نیست.