احضار و تهدید نزدیک به ۴۰۰ تن از شهروندان کردستان و سیستان و بلوچستان جهت سکوت در برابر اعدام‌ها

زندانیان سنی copy
نزدیک به چهارصد تن از فعالین استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان به مکان‌های مختلف احضار شدند تا در برابر اعدام زندانیان اهل سنت سکوت کنند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، از سه روز قبل از اعدام اهل سنت تاکنون نزدیک به ۴۰۰ تن از فعالین مذهبی و یا شهروندان کرد و سنی به وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه احضار و به آن‌ها گوشزد شد تا در برابر اعدام‌ها سکوت کرده و در عدم صورت همکاری خود و اعضای خانواده آن‌ها به اتهام «همکاری با داعش» بازداشت خواهند شد.
در این میان می‌توان به احضار مولوی عبدالحمید، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، عضو مجمع فقهی مکه، امام‌جمعه اهل سنت شهر زاهدان اشاره کرد که به همراه ۴۷ تن دیگر به بیت رهبری احضار شده بودند.
بنا بر اطلاع گزارشگر تارنگار حقوق بشر در ایران، نزدیک به سی تن در زندان رجایی شهر اعدام شدند، این در حالی است که دادستان کل کشور، محمدجعفر منتظری تاکنون اعدام ۲۰ تن از زندانیان را تائید کرده است.
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این افراد قصد حملات تروریستی در ایران داشته‌اند که خود نشانگر دخالت نیروهای امنیتی در پرونده این زندانیان بوده است.
در همین رابطه محمد سیف زاده، وکیل و مدافع حقوق بشر واکنش نشان داد و تأکید کرد «محاکمات هیچ محمل و توجیه قانونی نداشته چه آنکه آن‌ها در مرجعی غیرقانونی و غیر صالح و توسط قضاتی غیرقانونی و غیر صالح، بدون داشتن حق دفاع کامل، محکوم و مجازات شده‌اند.»
وی ادامه داد: «آنچه امروز دیدیم هیچ شباهتی به هیچ دادگاهی حتی قرون‌وسطی نداشت، حق دفاع نبود، اسامی و حکم را نوشته بودند، ظرف حدود یک ربع این زندانی ۳۷ نفر را بردند و گفتند حکمت اعدام است و امضاء می‌گرفتند»