بیش از ۳۱۰ کشته و زخمی در تظاهرات هزاره‌های کابل

دست کم ۳۱۰ نفر بر اثر انفجاری در تظاهرات مسالمت‌آمیز اقلیت هزاره در کابل کشته و زخمی شدند. معترضان جنبش روشنایی خواستار گذشتن مسیر انتقال خط برق ترکمنستان به کابل از منطقه هزار‌ه‌ها هستند.

معترضان اقلیت هزاره در کابلمعترضان اقلیت هزاره در کابل

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان، در پی وقوع انفجاری در تظاهرات صدها تن از اقلیت شیعی هزاره در کابل، دست کم ۸۰ نفر کشته و ۲۳۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

صدها تن از معترضان جنبش روشنایی روز شنبه ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) در کابل گرد آمده و خواستار گذشتن مسیر خط برق ۵۰۰ کیلوواتی ترکمنستان به کابل از منطقه خود شدند. طرفداران جنبش روشنایی با تغییر انتقال شبکه برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ مخالفت دارند.

برخی از وقوع سه انفجار در میان تظاهرکنندگان سخن می‌گویند.

گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفته و می‌گوید، دو عامل انتحاری دست به این حمله زده‌اند.

به گفته وزارت کشور افغانستان دست‌کم سه تروریست انتحاری خود را در میان تظاهرکنندگان منفجر کرده‌اند. رئیس جمهور افغانستان کمیته‌ای را مسئول بررسی این حادثه مرگبار در کابل کرده است. به گفته مقامات امنیتی این حمله یکی از مرگبارترین حوادث تروریستی پس از سرنگونی طالبان در پایتخت افغانستان به شمار می‌آید.