مردادماه؛ برگزاری دادگاه تجدید نظر امیر امیرقلی زندانی سیاسی زندان اوین

 برای زندانی سیاسی زندان اوین امیر (علی) امیرقلی با محکومیت حبس بدوی ۱۹ سال و شش‌ماه، در مردادماه سال جاری وقت دادگاه تجدید نظر تعیین شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه تجدیدنظر امیر (علی) امیرقلی مورخ ۱۳ مردادماه سال جاری در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تعیین شده است.
امیر امیرقلی زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین پیش از این در اعتراض به شرایط نگهداری‌اش و عدم رعایت تفکیک جرایم دست به اعتصاب غذا زده بود و بعد از ۱۸ روز، در پاسخ به درخواست فعالین مدنی و سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان داد.
پدر این زندانی در گفتگو با گزارش‌گر هرانا گفته بود: “امیر در بند هشت زندان اوین است که اکثر زندانیان آن خارجی هستند. وی به علت نامناسب بودن شرایط بهداشتی و در خطر بودن سلامت خود از جمله همزیستی اجباری با زندانیان دارای بیماریهای عفونتی همچون ایدز و هپاتیت بارها درخواست انتقال از این بند بر اساس اصل تفکیک جرائم را نموده است. اما علی‌رغم اعتصاب غذا و درخواست های مکرر هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.”
امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق و زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، در دی‌ماه ۱۳۹۴ به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۹ سال و شش‌ماه حبس تعزیری محکوم شد. طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات و با تجمیع جرائم، حداکثر هفت سال و نیم از این مجازات قابلیت اجرا دارد.
در اردیبهشت ماه سال جاری، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای با عنوان «امیر امیرقلی، فعالی که در ایران به دو دهه زندان محکوم شده» ضمن برشمردن موارد متعدد نقض حقوق این فعال مدنی و وضعیت نامناسب سلامت وی، از مقامات ایرانی خواست تا او را بدون قید و شرط آزاد کنند و اطمینان دهند که او از شکنجه و رفتار نامناسب در امان است.