دعوت گروهی از فعالان مدنی به “اعتصاب غذای نمادین” در حمایت از زندانیان سیاسی-عقیدتی

گروهی از فعالان و مدافعان حقوق بشر، در همبستگی با موج اعتصاب غذای زندانیان سیاسی-عقیدتی در ایران، اعلام کردند در حرکتی نمادین، دست به اعتصاب غذا می‌زنند.
شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران، با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از “موج اعتصاب غذای زندانیان سیاسی-عقیدتی”، تأکید کرد: این اولین بار نیست که آنها برای اعتراض به احکام ناعادلانه، شرایط اسفبار زندان، سرکوب مضاعف، تبعیض، نبود امکان معالجه برای زندانیان بیمار و رسیدن به خواست‌های خود به اعتصاب غذا روی می‌آورند.
این بیانیه با اشاره به “اعتراض این افراد به نبود آزادی و برابری و شرایط دشوار در ایران” یادآور می‌شود: در ماه‌های گذشته بیش از ۶۰ نفر از زندانیان سیاسی-عقیدتی در ایران مجبور شدند برای رسیدن به خواسته‌هایشان به اعتصاب غذا، گاه برای روزها و هفته‌ها روی بیاورند که سلامت و جان زندانی را در معرض خطر قرار داده است.
به گزارش شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران، هم‌اکنون و طبق آخرین اخبار، مریم نقاش زرگران، سعید حسین‌زاده موحد، رسول حردانی، علی حمزه‌زاده و ابراهیم فیروزی در اعتصاب غذا به سر می برند. پیش از آن، نسرین ستوده، محمد صدیق کبودوند و جعفر عظیم‌زاده، با پذیرش همه پیامدهای ناگوار، در پافشاری به خواست‌های به حق خود، مجبور شدند بیش از ۴۸ ساعت به اعتصاب غذای خود ادامه داده و در آستانه مرگ قرار گیرند.
این گروه متشکل از فعالان و مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: به منظور پشتیبانی از خواست‌های به حق زندانیان سیاسی-عقیدتی، برای اعتراض به شرایط غیرانسانی حاکم بر زندان‌های جمهوری اسلامی و برای ابراز همبستگی با آنهایی که مجبورند به عنوان آخرین امکان برای رسیدن به خواست‌های‌شان به اعتصاب غذا روی بیاورند، به مدت ۴۸ ساعت به اعتصاب غذایی نمادین دست می‌زنیم.
در این بیانیه، از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، جامعه‌ بین‌المللی و همه نهاد‌های دموکراتیک خواسته شده است تا برای رعایت حقوق بشر، پایان دادن به هرگونه شکنجه، آزار و اذیت زندانیان سیاسی-عقیدتی و لغو مجازات اعدام در ایران، به فشارهای خود بر جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند.
شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران، با برخورداری از پشتیبانی “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر”، “انجمن مانیفست آزادی‌ها” و “جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران”، از تمامی ایرانیان دعوت کرد تا در پشتیبانی از مبارزه مردم ایران برای حقوق‌بشر، آزادی و برابری و در همبستگی با زندانیان سیاسی-عقیدتی از ساعت ۱۸ روز جمعه ۲۲ ژوئیه به مدت ۴۸ ساعت در این حرکت نمادین اعتراضی شرکت نمایند.
بیش از ۲۰ نهاد مدافع حقوق بشری و انجمن‌های همبستگی با ایرانیان از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.