دوشنبه هفده خرداد عفو بین الملل بلژیک طی بیانیه ای اعلام کرد ”حمید بابایی به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارد

حمید بابایی، دانشجوی ایرانی که دوره دکترایش را در دانشگاه لی یژ بلژیک میگذراند در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۳ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به شش سال زندان محکوم شد ، در آگوست ۲۰۱۵ او از زندان محل نگهداری اش اوین، به زندان رجایی شهر منتقل شد، هم اکنون او دچار مشکلات در ارتباط با سلامتی اش می باشد و نیاز به درمان خارج از زندان دارد، او در طی مدت حبس اش به مرخصی نیامده و با وجود اینکه طبق قانون میتواند از شرایط آزادی ( مشروط ) استفاده کند اما همچنان در زندان است، لطفا پتیشن زیر را برای آزادی و بهبود شرایط او امضا کنید.

#زندانی سیاسی گمنام

حمید بابایی نخبه ایرانی، قریب به سه سال بدون مرخصی در زندان

حمید بابایی، (زاده ۱۳۶۲، تکاب)، دانشجوی دکترای فایننس (امور مالی) در دانشگاه لیژ بلژیک، پس از ورود به ایران، احضار، بازداشت و در دادگاه ۱۰ دقیقه‌ای قاضی صلواتی به ۶ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم، محکوم شد.

حمید بابایی دانشجوی بورسیه دانشگاه لیژ که روز ۵ مرداد ۱۳۹۲ به همراه همسر خود برای دیدار از خانواده وارد تهران شده بود، اندکی پس از ورود به ایران در ۲۲ مرداد ماه به وزارت اطلاعات احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.

در جریان بازجویی به او پیشنهاد می‌شود با «نظارت بر دانشجویان ایرانی مقیم بلژیک» و دادن اطلاعاتی از فعالیت دانشجویان ایرانی در بلژیک با این وزارت خانه همکاری کند. حمید بابایی که علاوه بر تحصیل در رشته دکترا عضو یکی از تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه لیژ نیز هست، پس از رد این پیشنهاد بازداشت و به سلول انفرادی منتقل شد. حمید بابایی پس از انتقال به سلول انفرادی، که ۲۰ روز آن را در بند ۲۴۰ و بقیه دوره انفرادی را در بند ۲۰۹ می‌گذراند، روز ۲۷ شهریور به بند ۳۵۰ اوین منتقل می‌شود.

روز ۳۰ آذر ۱۳۹۲، بابایی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، با اتهام جاسوسی و ارتباط با دُوَل متخاصم به ۱۰ سال حبس (۶ سال تعزیری و ۴ سال تعلیقی) محکوم می‌شود. به گزارش منابع حقوق بشری، بابایی در این دادگاه که تنها ۱۰ دقیقه به طول انجامیده از داشتن وکیل محروم بوده و وکیل تسخیری او نیز در مدت دادگاه سکوت کرده است و به خود متهم نیز فرصت دفاع داده نشده است.

بسیاری از دوستان و همکلاسی‌هایی بابایی در گردهمایی‌هایی به ویژه در بلژیک برای ایجاد آگاهی دربارهٔ شرایط او شرکت کرده‌اند. ونسان لورکن، وکیل حمید بابایی در بلژیک، در هشتم می ۲۰۱۴ در جریان یک گردهمایی در برابر پارلمان اروپا گفت، حاضر است برای آزادی بابایی به ایران سفر کند. این گردهمایی در بروکسل و علیه نقص حقوق بشر در ایران برگزار شده بود.

این زندانی در حال حاضر در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر محبوس است.
آقای حمید بابایی در سال نخست حبس خود طی نامه ای نوشته بود:
”اینجا خبری از اعتدال و تدبیر و امید نیست ولی سرای من است”

همه جاى ايران سراى من است حتى اگر خاکى از آن اوين باشد

در طى مسافرتى که به ايران داشتيم وقايع ناگوار و غير انسانى برايمان رقم خورد و مسافرت و تعطيلاتمان تبديل به يک تراژدى غمبار براى خودم و همسرم گشت. و دستگاه اطلاعاتى با رفتار سرشار از رأفت اسلامى خود، استقبالى گرم از خودم و همسرم به عمل آورد.

آنچه در اين مدت از نحوه برخورد وزارت اطلاعات متوجه شدم اين است که اين نهاد امنيتى بسيار درمانده، دستپاچه و ناتوان از احاطه بر بسيارى از مسائل بوده و اقدامات و تصميمات نادرست و رايج در ساير ارگان هاى کشور، در اين وزارت خانه نيز رواج دارد اين نهاد امنيتى عدم توانايى خود را با ارعاب و محکوم کردن مردم پوشش مى دهد و با زندانى کردن افراد بى گناه قدرت نمايى مى کند تا ايجاد ارعاب و ترس کند. حتى بسيارى در اين بين قربانى مى شوند تا براى سايرين ايجاد ترس و ارعاب شود.

به راستى که کشور عزيزمان غرق در هرج و مرج شده است. براى مردمى با چنين فرهنگ غنى و ريشه تاريخى چنين وضعيتى بسيار اسفناک است. اينجا سرشار از شگفتى و حرفهاى متناقض است. دورادور که حرف هايى دولتمردان را مى شنيدم با شوقى بسيار و به عزم خدمت به ميهنم به ايران آمديم اما افسوس که روزى درد نصيبمان گشت. از روز اول تا کنون شاهد رفتارهاى به شدت زشت و به دور از اعتدال وزارت اطلاعات بوده ايم که به هيچ وجه مستحق آن نبوديم.

از روز اول تاکنون حتى يکبار به وضوح تفهيم اتهام نشدم و حتى در دادگاه نيز کيفر خواستى برايم خوانده نشد و در کمال شگفتى ديدم که به تحمل ۶ سال حبس تعزيرى محکوم شدم اين چگونه سيستم قضايى است که اجازه مى دهد از يک سو افرادى با فساد هاى مالى بيشمار اقتصادى در جامع