هر ۸ ساعت یک نفر در ایران بر اثر سوء مصرف مواد مخدر می میرد

رادیو پارس _ معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت که بر اساس آمار هر هشت ساعت یک نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در ایران فوت می کند که سالانه حدود سه هزار نفر تلفات انسانی به کشور وارد می شود.

به نقل از ایرنا، اسد الله هادی نژاد افزود: “براساس آمار دفتر سازمان ملل ۹۰ درصد از کشت و تولید مواد مخدر جهان در کشور افغانستان تولید می شود که از این میزان ۸۰ درصد آن در دو ولایت جنوبی هلمند و قندهار بدست می آید”.

وی اظهار داشت: “براساس این آمار در سال ۲۰۱۵ میلادی در این کشور سه هزار و ۳۰۰ تن مواد مخدر تولید شد که این میزان در سال قبل از آن یعنی ۲۰۱۴ که بیشترین تولید داشته ۶ هزار و ۴۰۰ تن مواد مخدر بوده است”.

هادی نژاد افزود: “از این میزان تولید، حدود ۳۰درصد وارد مرزهای ایران و بقیه به سایر مرزهای خروجی افغانستان مثل پاکستان و تاجیکستان و چین و ترکمنستان ارسال می شود”.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ادامه داد: “گزارش هایی هم داریم که بخشی از این مواد بوسیله نیروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان از طریق مرز هوایی خارج می شود”.

اقدام های دولت برای مقابله با مواد مخدر در مرزهای شرقی

هادی نژاد تصریح کرد: “از زمانی که ایران مرزهای خود را با سیم خادر و موانع فیزیکی مثل دیوار مسدود کرده است، ترانزیت مواد مخدر مانند گذشته وجود ندارد و بخش عمده ای از این مواد بصورت کوله باری از مرز عبور می کند”.

وی ادامه داد: “البته بخش دیگری از این مواد نیز به پاکستان منتقل شده و از نقاط جنوبی و مرزی با پاکستان که حدود ۲۵۰ کیلومتر می شود، به داخل ایران می آید”.

این مسئول اضافه کرد: “حدود یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز بویژه در خراسان رضوی و جنوبی تقریبا کاملا بسته است و قاچاقچیان امکان تردد خودرویی و کاروانی ندارند”.

وی ادامه داد: “در سیستان وبلوچستان انسداد حدود ۲۰۰ کیلومتر باقی مانده که با فیبر نوری و امکانات فنی در حال ایجاد برجک، پاسگاه و جاده مسدود کردن هستیم”.

وی گفت: “در صورت انسداد کامل مرزها حدود ۱۰ درصد قاچاق مواد مخدر به صورت کوله باری می ماند که بخشی از آنها به سمت دریا تغییر مسیر خواهد داد”.

هادی نژاد پیش بینی کرد که در صورت تغییر مسیر ترانزیت به سمت دریا، قاچاقچیان در یک مسیر اقیانوس هند و دریای عمان را انتخاب کرده و بخشی را نیز به سمت خلیج فارس انتقال دهند.

وی گفت: “از آنجا که هرمزگان بیشترین سواحل را در جنوب در اختیار دارد، قاچاقچیان می توانند از این مسیر بیشتر برای حمل مواد استفاده کنند و از این رو از سال ۹۳ استان هرمزگان در برنامه های مقابله با عرضه مواد مخدر در اولویت بوده است”.

وی ادامه داد: “از سال گذشته با هدف گذاری که در شرق کشور داشتیم، کنترل ورود مواد را از داخل افغانستان شروع کردیم و با شناسایی و کسب اطلاعات ، با بستن مرزها ودادن اولویت ها به استانهایی مثل سیستان وبلوچستان، هرمزگان و کرمان کار را آغاز کردیم”.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اظهار داشت: “حدود ۷۵درصد کشف موادمخدر در همین سه استان رخ داده چرا بیشترین سمت و سوی مواد مخدر از این طریق بود”.

هادی نژاد افزود: “در سال گذشته ۶۱۷تن کشف مواد مخدر داشتیم که نسبت به همسنجی به سال قبل آن ۱۱درصد افزایش صورت گرفته است”.

وی ادامه داد: “از ابتدای امسال تاکنون نیز ۶۴ تن انواع مواد مخدر در کل کشور کشف شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸درصد افزایش دارد که در این میان تنها استان هرمزگان ۵۰ درصد افزایش کشفیات را تجربه کرده است”.

وی بیان داشت: “برنامه ریزی و پیش بینی برای افزایش امکانات از جمله پوشش اطلاعاتی و شبکه مخبرین و دستگاههای مقابله ای با نشست های متعدد، طرح هایی مثل تقویت لجستیک، گلوگاهها، افزایش سگ های مواد یاب و حساس کردن گلوگاهها در ایست و بازرسی، ایجاد امکانات فنی از جمله اقدامات بازدارنده بوده است”.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت مواد مخدر در افغانستان

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: “امسال قیمت مواد مخدر در افغانستان ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و سر مزرعه کیلویی ۲۳۰دلار عرضه می شود”.

وی با بیان اینکه قیمت مواد مخدر بین ۱۹۰ تا ۲۳۰ دلار در نوسان است، اظهار داشت: “۶۰درصد از این مواد در خود افغانستان تبدیل به هرویین می شود و بقیه تولید توسط قاچاقچیان به سمت بازارهای هدف ارسال می شود”.

وی تعداد معتادان در کشور را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برآورد کرد و گفت: “در بخش مقابله با خرده فروشی اقداماتی بویژه در اطراف مدارس، بوستان ها و مراکز جمعیتی شده و دستور اکید برای معتادان متجاهر برای جمع آوری آنان و انتقال آنها به مراکز نگهداری و بازپروری معتادان داریم”.

هادی نژاد با یادآوری اینکه اغلب معتادان تا قبل از اعتیاد شغل داشته اند، گفت: “برخی برای آنکه بتوانند بیشتر کار کنند به استعمال این مواد روی آورده اند و حتی برخی زنان نیز از طریق تبلیغات در آرایشگاههای زنانه یا شبکه های ماهواره ای برای لاغری و تناسب اندام دست به مصرف مواد زده اند”.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری تصریح کرد: “بر اساس آمار هر هشت ساعت یک نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در ایران فوت می کند که سالانه حدود سه هزار نفر تلفات انسانی به کشور وارد می شود”.

هادی نژاد پیشگیری را اولویت دستگاههای مرتبط با مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: “اقدام های خوبی در مدارس، دانشگاهها و ادارات دولتی با رویکرد آگاهی بخشی به مردم در دست انجام است”.

وی یادآور شد: “طبق سیاست ابلاغی در زمینه مقابله با مواد مخدر، همه دستگاهها مکلفند با اجرایی کردن برنامه های مقابله ای، ۲۵درصد اعتیاد را در کشور کاهش دهند”.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری درباره همکاری سازمان های بین المللی با جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با این پدیده شوم گفت: “این سازمان ها به بهانه تحریم همکاری خوبی با ما نداشتند”.

هادی نژاد افزود: “اگرچه اکنون که تحریم ها قول داده اند که در بخش های فنی از جمله دستگاه مواد یاب و سگ موادیاب مواد یاب کمک هایی صورت گیرد”.

وی تاکید کرد: “آنچه همه این سازمان ها اتفاق نظر دارند، این است که ایران به صورت جدی در مقابله با قاچاق مواد مخدر ایستاده است”.

وی افزود: “بهانه ای که برای جلوگیری از کشت موادمخدر می آورند این است که درآمد مردم محلی از کشت همین مواد تامین می شود و در صورت جلوگیری، آنها به تروریست ها می پیوندند”.

هادی نژاد تلاش برای همه گیر کردن کشت جایگزین خشخاش در افغانستان را یکی از راه های مورد نظر ایران دانست و گفت: “با افغان ها در این زمینه جلساتی داشتیم ولی شرایط تغییر کشت همه این استان فراهم نیست”.

وی تاکید کرد: “تازمانی که امنیت پایدار در افغانستان نباشد و دولت مرکزی نتواند حاکمیتی اعمال کند، تروریست ها منافع خود را از کشت خشخاش دنبال خواهند کرد و نمی گذارند این منبع مالی آنها متوقف شود”.