در ده ماه نخست سال؛ مرگ ۲۷ کارگر حین کار در همدان

رادیو پارس ـ  سازمان پزشکی قانونی استان همدان اعلام کرد که در ده ماه نخست سال جاری ۲۷ کارگر در حین کار، جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تابناک، سید حسن هفده تن، معاون روابط کار وزارت کار در تازه‌ترین گزارش پیرامون وضعیت ایمنی در محیط‌های کاری و بنگاه‌های کشور و همچنین اقدامات پیشرو گفت: “سالانه بیش از ۱٬۴۰۰ نفر در کشور براثر حوادث فیزیکی ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند، ۶ برابر این رقم نیز آمار مرگ‌های ناشی از بیماری‌های شغلی است که گریبان نیروی کار را گرفته است. ۴۳/۸ درصد موارد مرگ‌ومیر ناشی از حوادث کار در بخش صنعت ساختمان اتفاق می‌افتد”.

وی اظهار کرد: “حوادث ناشی از کاربر اثر غفلت دست‌اندرکاران ذی‌ربط، قتل شبه عمد به شمار می‌آید، می‌خواهیم اقتصاد سیاه کشور در امر ایمنی کار را به اقتصاد سبز تبدیل کنیم”.

با آسیب‌شناسی وضعیت حوادث ناشی از کار در کشور، می‌توان به عمق فاجعه و نگرانی‌ها در این رابطه پی برد. طبق اعلام سازمان بین‌المللی کار، مرگ هر فرد به‌غیراز تبعات غم‌انگیز خانوادگی، به‌طور مستقیم یک میلیارد تومان به اقتصاد آسیب وارد می‌کند و مرگ هر فرد به معنای از دست دادن ۷ هزار و ۵۰۰ روز کاری است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۷ نفر در استان همدان براثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند گفت: “شمار جان‌باختگان حوادث کار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است”.

دکتر علی احسان صالح بابیان اینکه تمام فوت‌شدگان ناشی از حوادث کار در مدت یادشده مرد بوده‌اند، اضافه کرد: “شمار جان‌باختگان حوادث کار در مدت مشابه سال ۹۳ شامل ۵۵ مرد بوده است”.

وی ادامه داد: “۳۰۹ نفر در سوانح ناشی از کار در سطح استان طی همین مدت مجروح و مصدوم شده‌اند که ازنظر جنسیت ۳۰۶ نفر آنها مرد و سه نفر نیز زن بوده است”.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان بابیان اینکه مجروحین و مصدومان حوادث ناشی از کار در مدت یادشده کاهش ۳۵ درصدی داشته است، یادآور شد: “در مدت مشابه سال گذشته ۴۷۳ نفر مرد و هشت نفر زن در حوادث ناشی از کار مجروح و مصدوم شدند”.

صالح حوادث کار را از دو منظر تشریح کرد و گفت: “برخی از افراد پیش از بروز سانحه به علت بیماری همچون سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند و سپس دچار سانحه کار می‌شوند که این موضوع در معاینات پزشکی موردبررسی قرار می‌گیرد”.

وی سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن را از دیگر عوامل مهم فوت ناشی از حوادث کار عنوان کرد و گفت: “باید نسبت به رعایت نکات ایمنی توجه شایانی صورت گیرد تا این حوادث کاهش یابد”.

متأسفانه موضوع آموزش نیروی کار، غیرحرفه‌ای بودن افراد و فراهم بودن امکان فعالیت در هر بخشی بدون نیاز به گواهینامه و یا مجوز، بی‌توجهی کارفرمایان به لزوم فراهم شدن ابزارهای ایمنی در محیط‌های کاری و همچنین سهل‌انگاری نیروی کار؛ باعث تلفات در این حوزه می‌شود.

Weniger anzeigen