توهین “نماینده اصلاح‌طلب” به داوطلبان بهایی محروم از تحصیل در کنکور امسال

علی‌رضا محجوب، عضو “اصلاح‌طلب” مجلس شورای اسلامی در جریان مراجعه‌ی شماری از شهروندان بهایی محروم از تحصیل کنکور امسال به دفترش، باورهای آن‌ها را مورد توهین قرار داد و ضمن توصیف بهاییان به افرادی “تروریست” و “تفنگ به دست”، این شهروندان را از اتاق کارش بیرون کرد.

روحیه صفاجو، دختر بهایی 18 ساله‌ای که در این جلسه حاضر بود، روز سه‌شنبه (۱ مهر-۲۳ سپتامبر) در شرح این دیدار در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت که آقای محجوب از همان آغاز و در واکنش به “سلام” یکی از هشت شهروند بهایی مراجعه‌کننده به دفترش، بدون اینکه جواب سلامی بدهد، گفت: «آخر بهاییت هم شد دین؟»
خانم صفاجو نوشته که آقای ثابت به نمایندگی از این هشت بهایی در پاسخ به محجوب گفته: «ما صحبتی درباره دین نداریم، می‌گوییم ایرانی هستیم و حق تحصیل داریم، من خودم اخراج شدم و حالا دخترم حتی دانشگاه نرفته است.»
در این زمان، محجوب که «چشمانش را بسته بود» و به بهاییان نگاه‌ نمی‌کرد، با عصبانیت گفت: «بحث را عوض نکنید، جواب من را بدهید، بهاییت دین است؟»
این بهایی محروم از تحصیل افزوده وقتی که نماینده بهاییان در پاسخ گفته که «بله، بهاییت دین است» آقای محجوب تنها «داد می‌زد و به مقدسات و دین بهاییان توهین می‌کرد» و اجازه نمی‌داد که هیچ‌کدام از این افراد صحبت کنند.
روحیه صفاجو که تا آن زمان سکوت کرده بود، زمانی که صدایش را بالا برد و از محجوب خواست تا چند لحظه حرف بزند، با واکنش “خشم‌”گینانه این عضو اصلاح‌طلب چندین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد که «با صدایی بلند‌تر از قبل داد زد: جد و آباد شما تروریست است، شما همه‌تان تفنگ دست‌تان می‌گیرید و…»
او بر سر این دختر محروم از تحصیل فریاد می‌زده: «برو بیرون، برو بیرون، برو…» که پاسخ شنیده: «نمی‌روم. پدر من بعد از هجده سال تا به حال سر من داد نزده، شما به چه حقی سر من داد می‌زنید؟»
خانم صفاجو در ادامه می‌نویسد: «دوباره صدای آقای محجوب بالا رفت و گفت “مگر من به تو بدهکارم؟ مگر تو از من طلب‌کاری؟” اما من سریع گفتم: بله، طلب‌کارم، پدرم را اخراج کردید، مامانم حتی کنکور نداده، خودمم که اینجام.»
به نوشته وی، محجوب بار دیگر داد زد و گفت: «مگر تقصیر من است؟ برو بیرون برو.»
فریادهایی که سرانجام این دختر جوان را مجاب می‌کند تا درحالی که “اشک” در چشمانش حلقه زده بود و می‌لرزید”، از اتاق این عضو “اصلاح‌طلب” مجلس شورای اسلامی خارج شد.
محمد ملکی و محمد نوری‌زاد، دو فعال سیاسی منتقد حکومت ایران در مقابل جوانان بهایی محروم از تحصیل نشسته از آن‌ها عذرخواهی می‌کنند.
علاوه بر روحیه صفاجو، چند دختر و پسر بهایی دیگر به نام‌های شادان شیرازی (با رتبه ۱۱۳کنکور ریاضی و فنی)، تارا هوشمند، نورا ثابت و سرمد شادابی نیز موضوع بازماندن خود از ورود به دانشگاه‌ها در کنکور امسال را رسانه‌ای‌ کرده‌اند. برای‌ این جوانان بهایی یا از ابتدا کارنامه‌ای صادر نشده، و یا بعد از انتخاب رشته، از آن‌ها خواسته شده تا به سازمان سنجش مراجعه کنند. مراجعه‌ای که تا کنون بی‌نتیجه بوده و حتی شکایت‌نامه‌های‌شان نیز در جایی ثبت نشده است.
این شهروندان بهایی در نوشته‌ها و مصاحبه‌های خود تاکید کرده‌اند که در هیچ جایی بهایی بودن خود را اعلام نکرده بودند و در کنکور نیز به سوالات “معارف اسلامی” پاسخ داده‌اند.
محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.
در واکنش به ادامه‌ی بازماندن شهروندان بهایی از ورود به دانشگاه در سال جاری، حدود دو هفته‌ی قبل، ۳۶۰ تن از بهاییان محروم از تحصیل در سال‌های گذشته، در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهور جمهوری اسلامی،‌ وعده‌های انتخاباتی وی در خصوص رعایت حقوق شهروندی را به او یادآور شدند و نوشتند: «اعلام نشدن نتایج اولیه و نهایی تعداد زیادی از داوطلبان بهایی کنکور سراسری سال ۱۳۹۳ در یک ماه گذشته، نشان از عدم تمایل شما به ورود جوانان بهایی به دانشگاه دارد.»