وزیر دادگستری، امیدوار به ارجاع سریع پرونده خبرنگاران بازداشتی به دادسرا

رادیو پارس ـ_   _ مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران اظهار امیدواری کرد که با تکمیل پرونده خبرنگاران بازداشتی اخیر توسط ضابطان و قوه قضائیه، پرونده هر چه سریعتر به دادسرا ارجاع شود.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جماران، حجت‌الاسلام “مصطفی پورمحمدی”، درخصوص چگونگی روند رسیدگی به پرونده خبرنگاران دستگیرشده گفت: “تلاش قوه‌ قضائیه رسیدگی هرچه سریع‌تر به این پرونده‌هاست، امیدواریم ضابطانی که در حال تکمیل پرونده هستند هرچه سریع‌تر اطلاعات لازم را به دست آورده و پرونده را به دادسرا ارجاع دهند”، او ادامه داد: “بعد از ارسال پرونده‌ها به دادسراست که قاضی می‌تواند با بررسی کامل آنها از این افراد رفع اتهام کند یا اگر کسی متخلف بود با رعایت حقوق کامل قانونی به جرم او رسیدگی کند”.

پورمحمدی که دوازده روز پس از بازداشت تعدادی از فعالان رسانه‌ای و پس از واکنش رئیس‌جمهوری، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، وزیر کشور و وزیر ارشاد، در مورد آن صحبت کرده است، افزود: “دلایل دستگیری خبرنگارانی که اخیرا بازداشت شده‌اند، نیز بعد از ارجاع پرونده به دادسرا مشخص می‌شود”.

این درحالی است که “محمود علیزاده طباطبایی” وکیل “احسان مازندرانی” مدیرمسئول روزنامه “فرهیختگان” از ارسال پرونده موکلش به دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اعتراض نسبت به قرار بازداشت صادره، خبر داد.

او در گفت‌وگو با «تسنیم» درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: “با توجه به اینکه تحقیقات مقدماتی محرمانه است، نمی‌توانیم درباره جزئیات پرونده اطلاعاتی بدهیم”.

وی ادامه داد: “فعلا نسبت به قرار بازداشت صادرشده اعتراض کرده‌ایم که پرونده برای رسیدگی به اعتراض ما به شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب ارجاع شده است و منتظریم پرونده از دادگاه بازگردد”.

علیزاده طباطبایی با بیان اینکه مازندرانی تفهیم اتهام شده و اکنون نیز در اختیار ضابط قضائی قرار دارد، از بیان نوع اتهامات موکلش خودداری کرد.

روز سه‌شنبه ١٢ آبان‌ماه جاری، خبرگزاری‌های «فارس»، «تسنیم» و «مهر» از بازداشت پنج فعال رسانه‌ای خبر دادند. به گفته این خبرگزاری‌ها، “سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، چند نفر از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی را که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند، بازداشت کرد”. به غیر از «مازندرانی»، «عیسی سحرخیز»، «آفرین چیت‌ساز»، ستون‌نویس روزنامه ایران و «سامان صفرزایی»، روزنامه‌نگار مجله اندیشه پویا از جمله بازداشتی‌ها بودند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه ١٣ آبان در جلسه هیأت دولت گفته بود: “بیخودی نرویم، یک نفر، دو نفر را از اینجا و آنجا به بهانه‌ای بگیریم، پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم آن را در کشور بزرگ کنیم و بگوییم این خط، خط نفوذ و جریان نفوذ است”.

روز سه‌شنبه ٢٠ آبان نیز «شمخانی»، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در حاشیه بازدیدش از نمایشگاه مطبوعات از ورود این شورا به موضوع بازداشت خبرنگاران خبر داده بود.