تلویزیون اسرائیل: برپایی یک سازمان جدید فلسطینی وابسته به ایران

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل شامگاه جمعه ۲۲ آبان گزارش مستندی را در خصوص اقدام ایران در برپایی سازمان فلسطینی جدید وابسته به خود در سرزمین‌های فلسطینی با نام الصابرین پخش کرده‌است.

الصابرین از پیکارجویان سنی فلسطینی تشکیل شده در حالی که حکومت ایران شیعه است.

این گزارش تأکید دارد که جمهوری اسلامی ایران کادر رهبری الصابرین را در ایران آموزش داده «تا وفاداری خود را به ایران حفظ کنند.»

رهبر الصابرین، هشام سالم، و وفاداران این گروه، تصاویر آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان را در خانه‌ها و مراکز فعالیت خود نصب کرده‌اند.

در این گزارش سخنانی از رهبران و فعالان الصابرین در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای علنی آنها پخش شده که از ادبیات سیاسی و مذهبی رهبری ایران و حزب الله لبنان استفاده کرده و می‌گویند که فلسطینی‌ها برای موفقیت در پیکار ده‌ها ساله خود به «حسین زمان» نیاز دارند… صحنه مبارزه امروز فلسطینی‌ها با صهیونیست‌ها «همان صحنه کربلا» است.

پرچم و لوگوی سازمان الصابرین شباهت تامی به پرچم و لوگوی حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران دارد؛ تنها تفاوت، رنگ نارنجی پرچم الصابرین در مقایسه با رنگ زرد پرچم حزب الله است؛ گروه الصابرین در برخی از فعالیت‌های اخیر خود در غزه پرچم الصابرین را نشان داده‌است.

این گزارش می‌گوید تشکل‌هایی با نام‌های «جمعیت انصار السجین»، «جمعیت بقایاه الصالحه» و «دار الهداء» از جمله نهادهایی هستند که با همراهی حکومت ایران برای کمک به سازمان مسلح الصابرین در یک سال اخیر در غزه برپا شده‌اند.

پوسترهایی با نوشته «مبروک لمحور طهران- القدس» (محور تهران-قدس مبارک) از سوی الصابرین در خیابان‌های غزه قرار گرفته‌است.

در این مستند دیده شد که شماری از شیوخ سنی فلسطینی که همسو با داعش، اسلام‌گرایان تندرو و سلفی‌های منطقه هستند، در سخنرانی‌های خود در غزه، از رهبری حماس انتقاد شدید می‌کنند که چرا با «رافضی‌ها» برخورد جدی انجام نمی‌دهد.

«رافضی‌ها» در قاموس سیاسی این گروه‌ها از جمله به شیعیان اشاره دارد.

اما کارشناسانی مانند پروفسور عوزی رابی، رئیس یک مرکز مطالعاتی دانشگاه تل آویو، در مستند شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفتند حماس که حاکم بر نوار غزه است وجود الصابرین را تحمل می‌کند و نمی‌خواهد در حالی که در سال‌های اخیر مناسباتش با ایران تیره شده، از ایران دورتر شود.

این کارشناسان می‌افزایند که حماس با وجود همه اختلاف نظرها با سران ایران بر سر امور منطقه‌ای، همواره خواسته‌است حمایت ایران را برای روز مبادا در کنار خود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ایران از زمانی به فکر برپایی سازمان جدیدی از فلسطینی‌های وفادار به خود افتاد که حماس از مسیر ایران در قبال سوریه دور شد و حاضر نشد مانند حزب الله، رهنمود ایران را برای کمک عملی به بقای حکومت بشار اسد در سوریه اجراء کند.

حماس در جنگ یمن نیز، مانند عربستان سعودی، از «حکومت قانونی عبد ربه منصور هادی» حمایت کرده‌است.

سازمان جهاد اسلامی فلسطین نیز که در طول سال‌ها وفاداری زیادی به ایران نشان می‌داد، در جنگ یمن در برابر موضع ایران ایستاد و حاضر به حمایت از پیکارجویان حوثی مورد حمایت ایران نشد.

در مستند تلویزیونی اسرائیل از فعالیت‌های گسترده کمیته امداد امام خمینی در غزه به عنوان زمینه‌ای که به تقویت جای پای ایران در این باریکه شده، یاد شد.

خبرگزاری فارس در روزهای گذشته گزارش داده بود که کمیته امداد امام خمینی در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ به ۵۴۰۰ خانواده فلسطینی کمک‌های مستمر کرده و همچنین به افراد مجرد ماهیانه صد دلار و به هر خانواده از میان خانواده‌های یادشده ۳۰۰ دلار مستمری داده‌است.

کمیته امداد امام خمینی در مناسبت‌هایی مانند رمضان، اعیاد اسلامی فطر و قربان و همچنین در مواقع بحرانی غزه کمک‌های مالی خود به فلسطینی‌های غزه را افزایش می‌دهد و این کمک‌ها در مراسم علنی میان شماری از خانواده‌های فلسطینی توزیع می‌شود.

در جنگ تابستان سال گذشته کمیته امداد امام خمینی با توزیع تشک و کمک‌های دیگر تلاش کرد از رنج ده‌ها هزار فلسطینی که خانه خود را از بیم حملات سنگین هوایی اسرائیل ترک کرده بودند، کم کند.

با وجود این، شماری از مخالفان نفوذ ایران در غزه در مواردی، کمک‌های جنسی و غذایی دریافتی از ایران را در ملاء عام آتش زدند.

شماری از مهندسان فلسطینی جوان که به خدمت الصابرین درآمده و در ساخت راکت‌ها در کارگاه‌های محلی نقش داشته و یکی از آنها خانه خود را نیز به انبار راکت مبدل کرده بود، در جنگ تابستان سال گذشته توسط ارتش اسرائیل کشته شدند؛ الصابرین وابستگی این کشته‌ها را به خود تأیید کرده بود.

آیت الله علی خامنه‌ای گفته‌است که کمک ایران به فلسطینی‌ها برای مبارزه با اسرائیل «امری پنهانی» نیست؛ «ایران به هر فلسطینی و به هر کسی در دنیا که در برابر صهیونیست‌ها بایستد، کمک کرده و از این به بعد نیز خواهد کرد».

علی خامنه‌ای سال گذشته در جنگ ارتش اسرائیل و تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه همچنین گفت موثرترین راه کمک به فلسطینی‌ها این است که کرانه باختری نیز مانند غزه مسلح شود.

 

 تصویر تزئینی است