آزادی بیان و تجمعات حق قانونی شهروندان است

رادیو پارس _مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت شهروندان معترض در شهرهای مختلف ترک نشین واکنش نشان داده و تضمین برخورداری شهروندان از حق آزادی بیان و تجمعات را خواستار شد. متن کامل این بیانیه عینا در پی می آید.

در پی پخش برنامه ای ویژه کودکان از شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در بخشی از آن مضمونی توهین آمیز نسبت به ترک ها (آذری ها)ی ایران برداشت شده بود، جمع کثیری از هموطنان در شهرهای گوناگون از جمله تبریز، ارومیه، اردبیل و زنجان اقدام به برگزاری تجمعات مسالمت آمیز در اعتراض به عملکرد صدا و سیما نمودند.

هر چند اقدام به موقع مسولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در زمینه عذرخواهی و پذیرش مسوولیت و نیز برخورد با عوامل نظارتی شبکه دو سیما، امری مثبت تلقی می شود با این وجود و بر اساس قانون اساسی کشور نمی توان حق شهروندان ایرانی در برپایی تجمعات مسالمت آمیز و پیگیری حقوقی در جهت استیفای حقوق خود را نادیده گرفت.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی روزهای اخیر گزارشات متعددی از بازداشت شرکت کنندگان در تجمعات، فعالان مدنی و سیاسی ترک (آذری) دریافت کرده است، این تشکل نگرانی خود را از بیم گسترش بازداشتها و محرومیت بازداشت شدگان از حقوق قانونی و امکان شکنجه در جهت کسب اعترافات اجباری ابراز میدارد.

این نهاد مدافع حقوق بشر ضمن حمایت از حق آزادی بیان و حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز در راستای احقاق مطالبات هموطنان، مسوولان انتظامی و امنیتی را قویا به خویشتنداری در مواجه با شهروندان معترض دعوت می نماید و خواستار احراز هویت تمامی بازداشت شدگان و برخورداری آنها از تمامی حقوق قضایی و انسانی خود است، بدیهی است دستگاه قضایی باید هر چه زودتر شهروندان بازداشت شده ای که صرفا از حق آزادی بیان و اعتراض خود استفاده کرده اند را آزاد کند.

دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۲۱ آبان ۱۳۹۴ برابر با ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵