وزیر امورخارجه بلژیک در دیدار با روحانی، خواستار مشخص شدن وضعیت «حمید بابایی» شد

rouhani-Rinderez-Belgum-sahamnews«سحام»/ ترجمه: وزیر امور خارجه بلژیک در بازدید از ایران از حسن روحانی رئیس جمهور ایران، خواستار پیگیری و رسیدگی به پرونده «حمید بابایی» دانشجوی دانشگاه لی‌یژ بلژیک شد و گفت «اگر ایران خواستار تبادل دانشجو است، باید این امر در یک فضای امن صورت گیرد.»

وب‌سایت تلویزیون بلژیک (rtbf) که یکی از شبکه‌های تلویزیونی مشهور بلژیک است، با اعلام این خبر نوشت: دیدیه ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک در مورد پرونده «حمید بابایی» دانشجوی دانشگاه لی‌یژ بلژیک با آقای روحانی گفت‌وگو کرد.

در جلسه‌ای با حضور دیدیه ریندرز ،وزیر امور خارجه بلژیک، و حسن روحانی رییس جمهور ایران، موضوع پرونده حمید بابایی دانشجوی دانشگاه لی یژ بلژیک مطرح شد. حمید بابایی طی مسافرتش به ایران در ژوییه ۲۰۱۳ در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد. آقای ریندرز خواستار اطلاع از جزییات این پرونده شد.

«تهران به طور مداوم مورد انتقاد در موضوعات حقوق بشری است؛ به ویژه در زمینه اعدام در ملاءعام.»

هم‌چنین در مذاکرات دو جانبه، آقای ریندرز بر موضوع حقوق بشر به ویژه پرونده حمید بابایی در کنار مسائل سیاسی و اقتصادی تاکید داشت. وی خطاب به حسن روحانی گفت که «اگر ایران خواستار تبادل دانشجو است، این موضوع باید در فضای امن انجام بگیرد.»

وزیر خارجه بلژیک هم‌چنین تلاش‌های ماه‌ها و سال‌های اخیر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را یادآوری کرد. او گفت من نمی‌گویم که این موضوع از آن‌چه در خیابان‌های تهران اتفاق می‌افتد مهم‌تر است. وی تاکید کرد که ما باید به خاطر داشته باشیم که از کجا آمده‌ایم.

گفتنی‌است حمید بابایی پس از بازداشت در روز ۲۲ مردادماه سال ۹۲، ۳۵ روز را در سلول‌های انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی و اعمال فشار برای هم‌کاری با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در کشور بلژیک قرار گرفت. او با رد این درخواست، روز ۳۰ آذرماه سال گذشته، در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتى و در دادگاهی ۱۰ دقیقه‌ای، بدون وکیل انتخابی و در سکوت وکیل تسخیری‌اش، به اتهام «جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم» به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقى محکوم شد که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.