تلاش تازه برای فیلترینگ تلگرام در ایران

Reza Amiri

کارگروه فیلترینگ در ایران تصمیم گرفته تا در نشستی فیلتر شدن اپلیکیشن موبایلی تلگرام را بررسی کند.

به گزارش سایت پویش، این جلسه قرار است روز چهارشنبه ششم آبان در دفتر ابراهیم رئیسی، دادستان کل و رئیس کارگروه فیلترینگ برگزار شود.

بر پایه این گزارش، ظاهراً اعضای دولتی این کارگروه با فیلترینگ تلگرام مخالف هستند اما عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان و دبیر کمیته فیلترینگ از «مدافعان سرسخت» فیلتر تلگرام است.

اعضای دولتی کمیته فیلترینگ شامل وزیر یا نماینده شش وزارتخانه «اطلاعات، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم» است.

دادستان کل، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان‎ صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس و یک نفر نماینده مجلس به انتخاب کمیسیون حقوقی و قضایی از دیگر اعضای این کمیته هستند.

کمیته فیلترینگ در مورد فیلترشدن سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

هفته گذشته نیز پاول دوروف، یکی از مؤسسان تلگرام در توئیترش نوشت که وزارت ارتباطات ایران خواسته تا از این شبکه برای جاسوسی از شهروندان استفاده کند. تلگرام اما نپذیرفته و آن‌ها هم این نرم‌افزار را به مدت چند ساعت فیلتر کرده‌اند.

با این حال محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درخواست ایران را برای جاسوسی از شهروندان تکذیب کرد.

مقامات قضایی ایران سال گذشته از شورای عالی فضای مجازی خواستند تا در مورد فیلتر اپلیکیشن‌های موبایلی تصمیم‌گیری کنند اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور که رئیس شورای عالی فضای مجازی است با فیلترینگ این شبکه‌ها مخالف است.

روحانی دو هفته پیش نیز در نشست شورای عالی فضای مجازی خواهان فراهم‌شدن بستر‌ها برای دسترسی آسان‌تر مردم به شبکه‌های اجتماعی شد.

از شمار دقیق کاربران اپلیکیشن‌های ارتباطی در ایران آمار دقیقی وجود ندارد اما آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که بیش از ۴۲ میلیون ایرانی از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین به‌گفته وزیر ارتباطات، ۱۴ میلیون ایرانی از اپلیکیشن تلگرام استفاده می‌کنند.