برخورد دوگانه رسانه‌های اقتدارگرا با موضوع حقوق بشر

اعتراض به زندانی شدن در عربستان،سکوت در برابر حصر و زندان در داخل

 

zendaniyanvamahsoorin.negam

انتشار گزارش محکومیت فعالان حقوق بشری در عربستان در رسانه های رسمی کشور با ژست های دلسوزی و نگرانی های فراوان در حالی است که در ایران برای فعالین مدنی و حقوق بشر احکامی به مراتب سنگین تر صادر می شود. کسانی چون عبد الفتاح سلطانی، حسین رونقی، نرگس محمدی و محمد سیف زاده از فعالان حقوق بشر ایران هستند که اکنون در زندان به سر می برند و احکام سنگینی دریافت کرده اند….

به گزارش نگام به نقل از کلمه،سازمان عفو بین الملل اعلام کرد دادگاهی در عربستان چند فعال حقوق بشر را که اقدام به تاسیس جمعیت حقوق بشر در عربستان سعودی کردند را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است. بر اساس گزارش ها ۱۱ نفر از فعالان حقوق بشر عربستان در دادگاهی در عربستان با استناد به قانونی موسوم به قانون مبارزه با تروریسم، به این افراد ۱۰ سال حکم داده است.

این خبر در رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی و صداوسیما و … همراه با دلسوزی ها و به عنوان سند ضد حقوق بشری عربستان برجسته شده و در حالی به عربستان اعتراض می کنند که در کشور خودمان به مراتب بدتر از این احکام صادر شده و اسناد ضدحقوق بشری گسترده تر است.

سازمان عفو بین الملل اعلام کرده که یکی از این افراد عبدالکریم الخضر، استاد سابق حقوق اسلامی و دیگری عبدالرحمان حمید است. «جیمز لینچ» مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ اشاره و اعلام کرد :«این محکومیت های مبهوت کننده اعضای انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان را باید به آمار وحشتناک عملکرد گذشته عربستان در این زمینه افزود.»

تا کنون مقامات قضایی عربستان واکنشی به این موضوع نداشته اند. وزارت کشور عربستان بارها از دخالت انجمن حقوق مدنی و سیاسی در تظاهرات علیه بازداشت های فراقضایی انتقاد کرده است. وزارت کشور عربستان مدعی است افراد بازداشت شده در حملات مشارکت داشتند.

انتشار این گزارش ها در رسانه های رسمی کشور با ژست های دلسوزی و نگرانی های فراوان در حالی است که در ایران برای فعالین مدنی و حقوق بشر احکامی به مراتب سنگین تر صادر می شود. کسانی چون عبد الفتاح سلطانی، حسین رونقی، نرگس محمدی و محمد سیف زاده از فعالان حقوق بشر ایران هستند که اکنون در زندان به سر می برند و احکام سنگینی دریافت کرده اند.

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر و عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری، به دلیل قبول وکالت بسیاری از پرونده‌هایی که دارای جنبه حقوق بشری هستند در زندان به سر می برد. سلطانی پس از اعتراضات سال ۸۸ دستگیر شد. اتهام او شرکت در تاسیس «کانون مدافعان حقوق بشر ایران» بود. او توسط قاضی مرتضوی متهم به جاسوسی از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود که به جاسوسی متهم شده بودند و همچنین تبلیغ علیه نظام شد و بیش از ۷ ماه را در زندان اوین گذراند. در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس و ۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم گردید. اما دادگاه تجدید نظر وی را پس از ۲۱۹ روز حبس از کلیه اتهامات تبرئه کرد. او مجددا در سال ۹۰ دستگیر شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر عباس با اتهاماتی نظیر بار اول به ۱۸ سال حبس در تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.

نرگس محمدی به دلیل فعالیت در کانون مدافعان حقوق بشر، آبان ماه سال ۱۳۸۸ از محل کار خود (شرکت بازرسی مهندسی ایران) اخراج شد و در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ به اتهام عضویت در کانون به شعبه ۴ دادگاه انقلاب اسلامی احضار شد و در تیرماه سال ۱۳۹۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال زندان محکوم شد. این رأی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس کاهش یافت. این حکم از اردیبهشت ۱۳۹۱ به اجرا درآمده است. محمدی که در دوران بازجویی به بیماری اعصاب و روان و فلج عضلانی مبتلا شده بود، در زندان نیز دچار تشدید بیماری‌اش شد و در تیر ۱۳۹۱ به بیمارستان منتقل شد و مدتی بعد، بر اساس رای پزشکان، حکم عدم تحمل کیفر برای وی صادر شد و او آزاد شد. او در اردیبهشت ماه سال ۹۳ با اتهاماتی چون همکاری با داعش،تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی، مجدداً بازداشت شد.

سید محمد سیف‌زاده وکیل، از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر، اردببهشت ماه ۱۳۹۰ در ارومیه دستگیر شد. سیف‌زاده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی، با اتهامات «تاسیس کانون مدفعان حقوق بشر» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شد او به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به هشت سال زندان محکوم شد. یکی از اتهامات این وکیل دادگستری، شرکت در جلسات کانون مدافعان حقوق بشر بود.

حسین رونقی ملکی فعال حقوق بشر، فعال دانشجویی، وبلاگ نویس و مسئول کمیته مبارزه با سانسور درتاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. او در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۳۸۹ به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه تجدید نظر نیز این حکم را تایید کرد. او تا کنون چندین بار در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.