گزارشی از وضعیت آتنا دائمی یک سال پس از بازداشت

Reza Amiri
رادیو پارس   – یک سال از بازداشت آتنا دائمی، فعال مدنی محبوس در زندان اوین در حالی سپری می شود که ,d همچنان در وضعیت بلاتکلیف و بازداشت موقت به سر می برد و به دلیل فشارهای عصبی در دوران طولانی انفرادی دچار بیماری های مختلفی شده و بارها به بهداری داخل زندان و بیمارستان های خارج از زندان اعزام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آتنا دائمی، فعالی مدنی زندانی در بند زنان زندان اوین، با گذشت یکسال از بازداشت همچنان در وضعیت بلاتکلیف و بازداشت موقت به سر می برد و به دلیل فشارهای عصبی در دوران طولانی انفرادی و وضعیت جسمی نامناسب دچار بیماریهای مختلفی شده و بارها به بهداری داخل زندان و بیمارستانهای خارج از زندان اعزام شده است.

بنا به همین گزارش آتنا دائمی در طول این یکسال و به دلیل بیماری هایش مشکوک به سرطان سینه و بیماری ام.اس شد که احتمال این دو بیماری با تشخیص پزشکان منتفی گردید. همچنین  مشخص شد که مشکلات جسمی ایشان در زندان ناشی از استرس و فشار عصبی است.

آتنا دائمی در وضعیت فعلی مبتلا به دوبینی و ضعف شنوایی است که دلیل آنها هنوز مشخص نشده است. او همچنین در زندان مبتلا به عفونت لثه شده است و لثه او نیاز به جراحی دارد که از اعزام او به دندان پزشک جراح برای درمان این بیماری وی جلوگیری می شود. آتنا دائمی برای تشخیص دلایل دوبینی و مشکل چشمی خود نیاز به انجام آزمایش سی تی اسکن دارد تا دلیل این بیماری نیز مشخص شود.

لازم به ذکر است که پس از انتشار تصاویر مربوط به اعزام پیشین او به بیمارستان در رسانه ها، ادامه درمان این فعال مدنی متوقف شده بود و مسئولین امنیتی به او و خانواده اش اعلام کرده بودند که ” شما در “خط قرمز” هستید و به همین دلیل برای اعزام ایشان به بیرون نامه و اجازه ای نمی دهیم.”

آتنا دائمی بارها پس از این رویداد برای اعزام به بیمارستان درخواست کرده بود که هر بار مسئولین امنیتی با اشاره به انتشار تصاویر این فعال مدنی زندانی که با دستنبد به بیمارستان منتقل شده بود، از اعزام او امتناع کرده و او را در “خط قرمز” دانسته بودند.

آتنا دائمی ۲۷ ساله، بیست و نهم مهرماه سال ۹۳ بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. خانم دائمی در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۳ به بند زنان زندان اوین منتقل و پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتاً در تاریخ ٢٣اسفند ٩٣در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده به نامهای امید علی شناس، ئاسو رستمی و علی نوری برگزار و وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم، به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم برای تجدیدنظر به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارسال شده و تا لحظه تنظیم این گزارش نتیجه ای سوی این دادگاه اعلام نشده است.

بنا به اعتقاد مشاورین حقوقی هرانا، دادنامه صادره علیه این فعال مدنی که تصاویر آن از سوی هرانا منتشر شد، حاوی اشتباهات فاحش حقوقی است که در صورت رسیدگی جدی و دقیق احتمال تغییر حکم را در دادگاه تجدید نظر تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

گفتنی است که سازمان عفو بین الملل خواستار ازادی بی قید و شرط آتنا شده بودند که متاسفانه هیچ پاسخی از مقامات قضایی و حقوق بشری در داخل ایران دریافت نشده است.