۶۱۷۹ نفر بازمانده از تحصیل در شهرستان نیکشهر

رادیو پارس ـ    ـ معاون عمرانی فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت که شش هزار و ۱۷۹ نفر در این شهرستان بازمانده از تحصیل هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، سلیم کدخدا اظهار داشت: “۷۹۶ نفر از مجموع بازماندگان از تحصیل در بخش مرکزی، دو هزار و ۱۸ نفر در بخش بنت و سه هزار و ۳۶۵ نفر در بخش های لاشار و آهوران این شهرستان سکونت دارند”.

وی آمار بازماندگان از تحصیل این شهرستان را نسبت به جمعیت ۱۳۴ هزاری نفری آن نگران کننده دانست.

معاون فرماندار نیکشهر افزود: “ادارات آموزش و پرورش نیکشهر، بنت و لاشار باید اقدامات لازم برای شناسایی، ثبت نام و تحصیل بازماندگان از تحصیل را انجام دهند”.

وی بیان کرد: “برخی از بازماندگان از تحصیل به دلیل فقر مالی خانواده ها قادر به ادامه تحصیل نیستند”.

وی از وجود بیش از ۲۰۰ مدرسه کپری، کانکس “کلاس پیش ساخته آهنی”، خشتی گلی و فرسوده در شهرستان نیکشهر انتقاد کرد و افزود: “اینگونه مدارس از استانداردهای لازم آموزشی برخوردار نیستند”.

معاون عمرانی فرماندار نیکشهر با بیان اینکه هنوز صدها دانش آموز دختر و پسر به وسیله خودروهای وانت بار از سطح روستاها به مراکز بخشها و دهستانها جابجا می شوند، خاطرنشان کرد: “متاسفانه حذف وانت بار علیرغم پیگیری های مکرر امکانپذیر نیست”.

کدخدا حذف مدارس غیراستاندارد، ارتقای شاخص های آموزش و پرورش، استفاده از مینی بوس برای جابجایی دانش آموزان، جذب و باسوادکردن بازماندگان از تحصیل و اختصاص سرانه دانش آموزی را خواستار شد.

وی گفت: “مدارس فاقد برق، آب و حصارکشی مشکلات زیادی را برای دانش آموزان ایجاد کرده است”.

یونس اربابی مدیر آموزش و پرورش نیکشهر نیز گفت: “مشکلات حوزه آموزش و پرورش نیکشهر جمع بندی و برای پیگیری بیشتر به مسوولان ذیربط انتقال داده شده است”.

بخشداران بنت، لاشار و مرکزی نیکشهر که مشکلاتشان را یکسان می دانند، نیز خواستار ارتقای شاخص های آموزش و پرورش شدند و بیان کردند: “وجود مدارس غیر استاندارد در مناطق روستایی مشکلات زیادی برای دانش آموزان ایجاد کرده است و از هوشمندسازی مدارس نیز خبری نیست”.

در شهرستان نیکشهر بیش از ۳۱ هزار دانش آموز در بیش از ۵۰۰ مدرسه سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.