خودسوزی یک معلم

خودسوزی یک معلم
رادیو پارس    ـ شنبه شب گذشته معلمی به نام منصور کیهانی در سنقر به علت پاره ای مشکلات مالی خودسوزی کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه اعتماد، روز شنبه معلمی به نام منصور کیهانی در پشت مجتمع اداری شهرستان سنقر ایستاد، روی خودش بنزین ریخت و کبریت را کشید. مردی که می‌گویند “آرام، متواضع و شریف” بود.

یکی از همکاران سابق این معلم کرمانشاهی می‌گوید: “هشت سال پیش بود که من و آقای کیهانی در مدرسه راهنمایی ایران‌زمین شهرستان سنقر با هم همکار شدیم. ایشان دبیر علوم تجربی بود و دو سال هر روز با هم در یک مدرسه به تدریس مشغول بودیم”.

رامین نیک‌روش که حالا در تهران مشغول به کار است، از سنقر پشت خط تلفن می‌آید تا هنوز از شوک خبر درگذشت همکار قدیمی‌اش درنیامده، کمی از دلایل اقدام به خودسوزی او بگوید: “من در همه این مدتی که به تهران رفتم همیشه از طریق دوستان یا محافل گاه‌به‌گاه آقای کیهانی را می‌دیدم و با او در تماس بودم. مرد آرام و شریف و متواضعی بود و ١٨ سال بود که از همسرش که قطع نخاع شده بود و خانه‌نشین پرستاری می‌کرد”.

آنها چهار فرزند دارند، یکی از پسرانش هم حالا معلم است و همکار ما. قرار بود که آقای کیهانی خانه‌اش را بازسازی کند تا پسرش در طبقه بالای خانه ساکن شود و بتواند در پرستاری از مادرش کمک دست پدرش باشد. اما تقریبا ٢٠ روز بود که کار بازسازی خانه تعطیل شده بود.

نیک‌روش می‌گوید که همکارش درگیرو‌دار گرفتن مجوز شهرداری برای تکمیل خانه بوده و در این مدت مجبور به اجاره‌نشینی بوده و اضافه می‌کند:  “آقای کیهانی دو سال آخر خدمتش پیش از بازنشستگی را به عنوان مدیر مدرسه‌ای در روستای هزارخانی بالا گذراند، روستایی که ۴٠ کیلومتر با سنقر فاصله دارد و پیگیری او برای اینکه بتواند نزدیک به خانه باشد و هر روز با توجه به وضعیت همسرش این مسافت را مدام در رفت و آمد نباشد به جایی نرسید”.

این عضو کانون صنفی معلمان می‌گوید که نیم‌ساعت پس از حادثه و پس از شنیدن خبر خودش را سریع به محوطه فرمانداری رسانده تا از صحت آن مطلع شود: “اوضاع خیلی بد بود، نگذاشتند ما وارد شویم، همه محوطه را بسته بودند و ماشین پزشکی قانونی هم بود. دیشب به خانه مرحوم کیهانی سر زدیم”.

اوضاع خانواده خیلی به هم ریخته است.» نیک‌روش اضافه می‌کند: “من خودم درگیر کارهای شهرداری بوده‌ام همیشه سختگیری و بدو بدو دارد. می‌دانم که عوارض نوسازی و هزینه کار تجدید بنا برای آقای کیهانی خیلی زیاد بود البته یکی از اعضای شورای شهر به من گفت که مشکل ایشان با شهرداری چندان حاد نبوده است برای همین الان مطمئن نیستیم که دلیل اصلی خود‌سوزی چه بوده است”.

با اینکه آدم آرامی بود اما گاهی فشارهای روحی در طول زمان آنقدر روی آدم زیاد می‌شود که برای شعله‌ور شدنش فقط یک جرقه کافی است، روز یکشنبه وقتی که هنوز هویت جسد سوخته محوطه فرمانداری سنقر مشخص نبود”، خبرگزاری ایرنا نوشت: “ساعت ١٠ صبح امروز (یکشنبه، هشتم شهریور) کارکنان مجتمع اداری فرمانداری شهر سنقر، با جسد سوخته‌ای مواجه شدند که در سکوت و خاموشی کامل، نشان از پایان یک زندگی داشت.» امیر شاه‌آبادی، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه همان روز با اشاره به اینکه پلیس احتمال می‌دهد که جسد پیداشده متعلق به کسی است که از دیوار کوتاهی که در پشت ساختمان وجود دارد، خود را به درون حیاط مجتمع رسانده باشد”.

به این خبرگزاری گفت: “گزارش‌های اولیه پلیس نشان می‌دهد که جنسیت متوفا به احتمال زیاد، مرد است اما سن و هویت کامل وی هنوز مشخص نیست. با توجه به این وضعیت و شدت سوختگی و اینکه خودسوزی در سکوت کامل و بدون سر و صدا اتفاق افتاده است، فعلا نمی‌توان در مورد انگیزه‌های خودسوزی این شخص، اظهارنظر کرد ولی پلیس و پزشکی قانونی در حال بررسی جسد هستند”.

حالا جسد ناشناخته شناسایی شده است و نامش در تیتر و لید خبرهای حوادث تکرار می‌شود. به مدد شعله‌های آتش نام معلم دیگر ناشناخته نیست، معلم آرامی که دیگر نتوانست آرام بماند.