تخریب یک میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی ایران در نیم قرن گذشته

 

یک مقام وزارت جهاد کشاورزی ایران می‌گوید که در ۵۰ سال گذشته یک میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی از بین رفته است.

بیشترین ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی ملی و طبیعی در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و استان‌های شمالی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی افزوده که «افراد سودجو» زمین‌های کشاورزی را به ویلا تبدیل کرده‌اند؛ ویلاهایی که به گفته افشار «در سال یک ماه هم استفاده نمی‌شوند.»

رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران نیز سال گذشته گفته بود: «دلالان با تصاحب بخشی از مراتع به نام برخی از ارگان‌ها و دستگاه‌های نظام از جمله اخذ زمین برای مدرسه‌سازی٬ شهرک‌سازی و دانشگاه‌سازی که بعد تبدیل به ویلا می‌شوند از دست دستگاه قضا در حال فرار هستند. »

همچنین علی صابری، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور اراضی مرداد امسال خبر داده بود که ۵۰۰ هزار مورد «ساخت‌وساز غیرمجاز ویلایی و مسکونی» در اراضی ملی کشور شناسایی شده است.

بیشترین ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی ملی و طبیعی در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و استان‌های شمالی انجام می‌شود.

به گفته قباد افشار تنها در شیراز ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی «به بهانه تبدیل به باغ و باغچه، تبدیل به ویلا شده است.»

رئیس سازمان امور اراضی می‌گوید مأموران این سازمان برای جلوگیری از تخریب زمین‌های کشاورزی «کتک می‌خورند» اما «این مسیر را قاطعانه ادامه می‌دهند.»

افشار تخریب زمین‌های کشاورزی را باعث کاهش هشت تا ۱۰ میلیون تن تولید و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور دانسته است.

گزارش مجلس شورای اسلامی ایران نشان می‌دهد که در پنج سال گذشته سطح زیر کشت برنج ۵۰ هزار هکتار کاهش یافته است. بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت گندم هم دست‌کم هشت درصد کاهش یافته است.

کاهش تولیدات کشاورزی در ایران امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت.