عدم رعایت اصل تفکیک جرائم؛ اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی، عقیدتی زندان رجائی شهر

رادیو پارس    – ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی و آرش مقدم اصلانپور، فعال فرهنگی در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم از روز پنج شنبه دست به اعتصاب غذا زده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ابراهیم فیروزی و آرش مقدم اصلانپور (آرش اشایی) که بر خلاف اصل تفکیک جرائم در بند ده زندان رجائی شهر همراه با مجرمین غیرسیاسی و بعضا خطرناک نگهداری می شوند، پس از نگارش نامه ای خطاب به ریاست زندان و عدم رسیدگی توسط ایشان، از روز پنج شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ دست به اعتصاب غذا زده اند. آنها از مسئولین زندان خواسته اند که با رعایت قانون، ایشان را به سالن ۱۲، بند زندانیان سیاسی، عقیدتی زندان رجائی شهر منتقل کنند.

متن نامه اعلام اعتصاب غذای این دو زندانی سیاسی، عقیدتی خطاب به محمد مردانی، رئیس زندان رجائی شهر کرج به شرح زیر است:

جناب مردانی محترم

با تشکر از حسن عملی که از ابتدای ورودمان تا کنون نسبت به ما داشته اید. به علت شایعه پراکنی بسیار در مورد ما توسط اشخاص مختلف و نیز شرایط نابسامانی که محل کنونی مان دارد و موجب آزار و شکنجه روحی شدید در ما شده است، لطف فرموده و بنا بر قانون تفکیک جرائم تصمیم انتقالمان به سالن دوازده را صادر فرمائید. از تاریخ درج این درخواست ۴۸ ساعت منتظر می مانیم تا کارهای اداری اش صورت پذیرد. در صورت عملی نشدن و علی رغم میل باطنی مان، با عرض احترام به شما، ما رسما اعتصاب غذایمان را اعلام خواهیم کرد و تا زمان عملی شدن خواسته هایمان اعتصاب اجباری مان ادامه خواهد داشت. مطمئن هستیم با مرگ ما تغییری در جهان صورت نمیگیرد. لیکن برگ سیاهی به کارنامه دستگاه قضائی ایران اضافه خواهد شد. امیدواریم نیت قلبی مان را توانسته باشیم بدون جسارت به مقام شما مطرح کرده باشیم.

والسلام

ابراهیم فیروزی و آرش مقدم اصلانپور (آرش اشایی)

خرداد ماه سال جاری نیز ابراهیم فیروزی در اعتراض به شرایط نگهداری اش در بند ده زندان رجائی شهر دست به اعتصاب غذا زده بود که با رسیدن به بخشی از مطالباتش به اعتصاب خود پایان داد.

ابراهیم فیروزى ١٧ اسفندماه گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت ملى از طریق اجتماع و تبانى، از سوى شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضى مقیسه محاکمه شد و وى براى اولین بار در جلسه دادگاه با وکیلش ملاقات کرد.

این نوکیش مسیحی که ۳ شهریور ماه سال ۹۲ بازداشت شد، سابقه بازداشت های متعددی را دارد و پیش‌تر نیز از سوی دادگاه انقلاب رباط کریم به یک سال زندان و دو سال تبعید به شهرستان سرباز محکوم شده بود، اما باوجود اینکه از ۲۳ دی ماه سال گذشته محکومیتش به پایان رسیده همچنان در زندان بسر می‌برد تا به پرونده جدیدی که برایش تشکیل شده رسیدگی شود.

چندی پیش حکم ۵ سال حبس تعزیری، از سوى شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به وکیل ابراهیم فیروزى ابلاغ شده است.

آرش مقدم اصلانپور پیش‌تر به اتهام توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود که یک سال و ۴ ماه آن به مناسبت عید فطر مورد عفو قرار گرفته بود.

یکی از نزدیکان آرش مقدم درباره گرایشات مذهبی آرش مقدم گفت: “به دلایل نامشخص در برخی خبرها ذکر شده که آرش زرتشتی می باشد ولی این قضیه صحت ندارد و وی هیچ گاه زرتشتی نبوده است.”