آغاز مردادماه: جنجال در محاکمات؛ موج جدید اعدام‌ها

reza amiri

حقوق زندانی

۷ مرداد، تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، نسبت به خودداری مسئولان قضائی از مداوای وی اعتراض کرد. محمدی که به بیماری‌های مختلف تنفسی و عصبی دچار است نیازمند مراقبت‌های پزشکی خاص است که مسئولان زندان از آن جلوگیری می‌کنند. ۱۱ مرداد، خبرگزاری هرانا خبر داد که نرگس محمدی بدون پایان دوره درمان از بیمارستان بهزندان منتقل شده. وضعیت جسمی این زندانی سیاسی وخیم گزارش می‌شود.

411-300x164

۱۵ مرداد، محبوبه جوادی، مادر بهاره هدایت از تهدیدها و فشارها بر بهاره و همسرش خبر داد. همان روز امین احمدیان، شوهر بهاره هدایت نیز اعلام کرد که از نظر قانونی، هدایت می‌بایست خرداد گذشته آزاد می‌شود.

مین زمینی

۱۳ مرداد، بر اثر انفجار مین زمینی در یکی از توابع شهرستان سروآباد کردستان یک پسر ۱۳ ساله جان خود را از دست داد و پسربچه ۱۲ ساله دیگری نیز به شدت زخمی شد. همان روز، دو تن دیگر در اثر انفجار مین در شهرستان قصرشیرین مجروح شدند.

۳ مرداد، دکتر حسین محمدزاده، کارشناس و استاد دانشگاه در کردستان اعلام داشته که از سال ۱۳۸۵ بدین‌سو، بیش از ۳۷ درصد مصدومین مین در ایران را افراد زیر ۱۵ سال تشکیل داده‌اند. با گذشت سال‌ها از اجرای آتش‌بس میان ایران و عراق، کماکان مناطق بسیاری از استان‌های غربی کشور از مین پاک نشده‌اند.

محاکمات

۳ مرداد، سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و متهم درجه یک پرونده کهریزک، با تأخیر در حضور در دادگاه باعث ختم جلسه بدون دادرسی شد. رفتار مرتضوی در دادگاه‌های مختلف مرتبط با تخلفات وی توجه و انتقادات بسیاری را بر انگیخته است. به‌نظر می‌رسد که نظام قضائی ایران در مقابل مرتضوی تساهل بیشتری نشان می‌دهد. مانا نیستانی در کاریکاتوری که در وب‌سایت‌های خارج از کشور منتشر شد به این موضوع پرداخته.

mana_mortazaviedalat.jpg.815x460_q85-1

۱۰ مرداد، پرونده مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه کننده تلویزیون به دادگاه تجدید نظر ارسال شد. وی در دادگاه بدوی به جرم توهین به رهبری به هشت سال زندان محکوم شده.

۱۳ مرداد، حکم قطع دست راست و پای چپ یک سارق در زندان مشهد اجرا شد.

۱۴ مرداد، زید رعد الحسین، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، نسبت به صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری، نظریه پرداز طب جایگزین در ایران، ابراز نگرانی کرد. روند بازداشت و رسیدگی به پرونده طاهری که بنیانگذار مکتبی به نام عرفان حلقه است نگرانی‌های بسیاری را نسبت به منصفانه بودن محاکمه وی در پی داشته. بنا به گزارشات، طاهری مدتی از دوران بازداشت را در سلول انفرادی سپری کرده.

۱۵ مرداد، سعید پورحیدر به پنج سال حبس محکوم شد. وی که یکی از متعرضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ است، پیش از بازگشت به کشور در زمستان ۱۳۹۳ مدتی را در خارج از کشور گذرانده بود.

حقوق زن

۳ مرداد، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در مصاحبه با روزنامه قانون اظهار داشت که هرچند با حضور زنان در ورزشگاه‌ها موافق است، اما این موضوع را مطالبه اصلی زنان ایران نمی‌داند. او ایجاد امکانات ورزشی برابر برای زنان و مردان در کشور را از اهمیت بالاتر می‌داند.

حقوق بشر

۵ مرداد، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود پیرامون قاچاق انسان، ایران را مبداء‌، مسیر و مقصد قاچاق انسان، از جمله برای روسپی‌گری قلمداد کرد. طبق این گزارش، کودکان و جوانان افغان در ایران به بیگاری گرفته می‌شوند، زنان ایرانی برای روسپی‌گری به کشورهای خلیج فارس فروخته می‌شوند و تعداد متکدیان و روسپیان جوان در شهرهای ایران در حال افزایش است.

۶ مرداد، وب‌سایت ویکی‌لیکس به اتهامات مطرح شده توسط برخی رسانه‌ها در ایران علیه احمد شهید واکنش نشان داد. اخیرا، برخی رسانه‌ها در ایران اعلام کرده بودند کهاحمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران، از دولت عربستان پول دریافت کرده تا وضعیت حقوق بشر را تیره نشان دهد. وب‌سایت ویکی‌لیکس از نویسندگان این مطالب در ایران خواست تا لینک سند مورد اشاره‌شان را منتشر کنند.

اعدام

۱ مرداد، یک محکوم متهم به تجاوز به عنف در اصفهان و سه نفر دیگر با اتهام مشابه در ایلاماعدام شدند.

۵ مرداد، دو زندانی در زندان قزل‌حصار و نه زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج با اتهامات مرتبط با مواد مخدر اعدام شدند.

۷ مرداد، سه نفر متهم به تجاوز به عنف در ملاء عام در کرج به دار آویخته شدند.

۸ مرداد، پنج تن در شهر کرمان در ارتباط با جرائم مواد مخدری اعدام شدند. به گزارش هرانا، یکی از این افراد زن بوده.

۹ مرداد، یک زندانی مواد مخدری در زندان مرکزی اردبیل به دار آویخته شد، همان روز چهار زندانی نیز در اصفهان اعدام شدند.

۱۰ مرداد، دو زندانی جرائم مواد مخدر و یک متهم به قتل در رشت اعدام شدند.

۱۲ مرداد، یک زندانی مواد مخدر در اقلید فارس در ملاء عام اعدام شد.

۱۳ مرداد، سه زندانی با جرائم مرتبط با مواد مخدر در رفسنجان اعدام شدند.

۱۴ مرداد نیز چهار زندانی با جرائم مشابه در یزد اعدام شدند.

در دوهفته گذشته، سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ها و هشدارهایی خواستار توقف اجرای حکمسالار شادی‌زادی شد. این خلافکار نوجوان، هنگام وقوع جرم تنها ۱۵ سال داشته. طبق قوانین ایران، اعدام افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است، اما قضات در کشور راه‌هایی پیدا می‌کنند که خلافکاران نوجوان را اعدام کنند.