پرونده فعالان محیط زیست؛ دادگاه به زودی اعلام رای خواهد کرد

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در ارتباط با پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی از حل مشکل متهمین در قوه قضاییه در آینده نزدیک خبر داد. گفته می شود دادگاه متهمین این پرونده در روزهای آتی اقدام به صدور رای خواهد کرد. پیشتر محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری از حذف اتهام “افساد فی الارض” از کیفرخواست چهار تن از متهمان پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی خبر داده بود. متهمین این پرونده مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران هستند که بیش از ۶۰۰ روز گذشته را در بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از اعتمادآنلاین، روز چهارشنبه ۱ آبان ماه ۹۸، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور از حل مشکل متهمین پرونده فعالان محیط زیست در آینده نزدیک خبر داد.

وی در مورد سرنوشت و تعیین تکلیف متهمان این پرونده که به تازگی محاکمه تعدادی از آنها انجام شده و در انتظار حکم هستند بدون اشاره به جزئیات این موضوع گفت: “قوه قضاییه درحال انجام اقداماتی است و مشکل‌ آنها به زودی در قوه قضاییه حل خواهد شد”.

روز سه شنبه نیز، کتایون رجبی، خواهر سام رجبی از متهمین این پرونده با انتشار توئیتی از به پایان رسیدن دادگاه های برادر خود و صدور حکم طی ۸ روز آتی خبر داده بود.

روز دوشنبه ۲۱ مهرماه ۹۸، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفته بود: اتهام افساد فی الارض متهمان پرونده فعالان محیط زیست به “همکاری با دولت متخاصم آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران جهت جاسوسی به نفع سیا و موساد تغییر یافته است.

گفتنی است پس از برگزاری جلسات اول، دوم، سوم،چهارم و پنجم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰، ۱۳، ۲۳، ۲۴ و ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ادامه جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده به سال جاری موکول شده بود.

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، فعالان محیط زیست در ایران بیش از ۲۰ ماه گذشته را در بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برند.

در حالی که وزارت اطلاعات به عنوان مرجع قانونی و تخصصی اعلام کرد این افراد را جاسوس نمی‌داند، پافشاری سپاه پاسداران وضعیت پرمخاطره‌ای از لحاظ حقوقی، روحی و جسمی برای متهمان این پرونده ایجاد کرده است.

پیش از برداشته شدن اتهام “افساد فی الارض” در کیفرخواست صادره، چهار نفر به این اتهام از طریق همکاری با دول متخاصم، سه نفر به اتهام اجتماع و تبانی برای جاسوسی به نفع دول متخاصم و یک نفر بابت اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی (و اتهامات موردی دیگر) متهم شده‌ بودند.

هرانا پیشتر در گزارشی مفصل به آخرین وضعیت این متهمین در زندان اوین پرداخته بود. در این گزارش اشاره شده بود که برخی از این متهمان از جمله یکی از زنان، به قصد اخذ اعترافات اجباری در ایام بازجویی مورد بدرفتاری و آزار جنسی قرار گرفته است. او تهدید به تجاوز شده و وضعیت بسیار بحرانی را در زندان سپری می‌کند. این زندانیان بعضا بیمار هستند و با شرایط روحی نامناسبی دست و پنجه نرم می‌کنند.