صدور و تائید حکم ضاربان دو محیط‌ بان در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، از صدور و تایید حکم حبس و پرداخت دیه برای ۳ شکارچی غیر مجاز با اتهام  شلیک به دو محیط بان در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، امروز دوشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۸، شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: “در جریان تخلف منطقه حفاظت شده سبزکوه، ۳ متخلف دستگیر و پس از گذراندن مراحل رسیدگی قضایی، متهمان از بابت جرم ضرب و جرح عمدی ماموران حفاظت محیط زیست با سلاح شکاری، به پرداخت دیه و تحمل حبس محکوم شدند”.

وی افزود: “از بابت جنبه‌ عمومی جرم هر یک از متخلفان به تحمل یک سال حبس تعزیری، از بابت تمرد نسبت به مأموران یگان حفاظت به ۳ سال حبس تعزیری، از بابت جرم شکار غیرمجاز در منطقه حفاظت شده به ۶ ماه حبس تعزیری و از بابت حمل و نگهداری سلاح و مهمات غیرمجاز به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم و سلاح و مهمات مکشوفه نیز به نفع دولت ضبط شد”.

به گفته وی “درمجموع بیش از ۸ سال حبس و پرداخت ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال دیه شامل این متخلفان شده است که حکم صادر شده پس از فرجام خواهی متخلفان در شعبه سیزدهم دیوان عالی کشور، تأیید و قطعی شده است”.

لازم به ذکر است شهرام احمدی در آبان ماه سال ۹۵ گفته بود: “دو محیط بان مصدوم شده حین گشت و کنترل در محدوده سرپیر منطقه حفاظت شده سبزکوه در برخورد با شکارچیان غیرمجاز که در تاریکی هوا قصد شکار داشتند، مورد هدف گلوله قرار گرفتند“.

منطقه حفاظت شده سبزکوه قبل از سال ۱۳۶۵ به صورت منطقه آزاد مورد حفاظت قرار می گرفت ولی از سال ۱۳۶۵ با بررسی و مطالعات انجام شده و به دلیل دارا بودن پتانسیل های غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به صورت منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت، پس از آن در سال ۱۳۶۹ و حفاظت موثر به صورت منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید و در سال ۱۳۷۰ عملا با این نام مورد حفاظت قرار گرفت.

این منطقه با وسعت ۵۶ هزار و ۳۰۸ هکتار در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد.