دیوان عالی کشور حکم پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی را تائید کرد

وکیل مدافع اولیای دم علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به قتل رسیده توسط دو زندانی دیگر در زندان تهران بزرگ، از تائید عینی حکم پرونده قتل آقای شیرمحمدعلی در دیوان عالی کشور خبر داد. بر اساس حکم بدوی دادگاه، متهم ردیف اول به اتهام مشارکت در قتل عمد به اعدام و پرداخت دیه صدمات غیر موثر در قتل و متهم ردیف دوم نیز به اتهام معاونت در قتل عمد به ۲۵ سال حبس و پرداخت دیه صدمات غیرموثر در قتل محکوم شده بودند. مادر علیرضا شیرمحمدعلی که در این پرونده در جایگاه شاکی قرار دارد علاوه بر مجازات این دو زندانی، خواهان مجازات عاملین و مسببین اصلی این قتل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از انصاف نیوز، وکیل مدافع اولیای دم علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به قتل رسیده از رد درخواست تجدیدنظر و تائید عینی حکم دادگاه بدوی در این پرونده خبر داد.

به گفته محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری “شعبه‌ ۱۱ دیوان عالی کشور حکم این پرونده -قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه- را عینا تایید کرد”.

در تاریخ ۲۸ مردادماه ۱۳۹۸، محمدهادی عرفانیان کاسب از اعتراض به حکم صادره در دادگاه بدوی خبر داده و گفته بود: مساله این است که متاسفانه علی‌رغم اینکه ما لایحه داده بودیم و درخواست کرده بودیم که به تقصیر مقصرین -مسوولان وقت زندان یا افراد مرتبط دیگر- هم رسیدگی شود متاسفانه دادگاه بدوی به این توجهی نکرد.

لازم به ذکر است که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضایی در تاریخ ۱ مردادماه رای دادگاه بدوی علیه متهمین به قتل علیرضا شیرمحمدعلی اعلام کرده بود.

علیرغم اعتراض مادر علیرضا شیرمحمدعلی و وکلای آن نسبت به رسیدگی ناقص به پرونده، قاضی دادگاه روز شنبه  ۲۹ تیرماه ۹۸ در جلسه دادگاه، رسیدگی به پرونده وی را مختومه اعلام کرده بود.

مهناز کدخدایی سراب، مادر علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی به قتل رسیده، پیشتر به گزارشگر هرانا گفته بود: “علیرغم اینکه توسط وکلای بنده از قاضی بابایی خواسته شده بود عاملین و مسببین دیگر قتل فرزندم از جمله رئیس زندان تهران بزرگ، افسر نگهبان شیفت شب، مسئول شب و مدیر کل زندانها نیز در جلسه جهت پاسخ‌دهی حضور داشته باشند با این حال جلسه بدون حضور این افراد برگزار شد و صرفا اظهارات دو زندانی که مرتکب قتل شده بودند شنیده شد”.

مادر علیرضا شیرمحمدعلی می گوید: “از کار برکنار شدن رئیس زندان مجازات نیست! من خواهان مجازات تمام عاملین قتل فرزندم هستم. این مسئولین حتی یک ساعت هم نمی‌توانند خلع لباس شوند و در محلی که پسر من زندانی بود در کنار قاتلین دوام بیاورند”.

قتل علیرضا شیرمحمدعلی در ساعات پایانی شب دوشنبه ۲۰ خردادماه توسط دو زندانی محکوم از بابت جرائم مربوط به مواد مخدر و قتل صورت گرفته است. وی از طریق ضربات متعدد چاقو در ناحیه شاهرگ و شکم به شدت مجروح شده و پیش از اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داده است. روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه ۹۸، پیکر علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به قتل رسیده بدون اعلام عمومی قبلی در قطعه ۳۲۴ ردیف ۹۷ شماره ۶۶ در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

قتل علیرضا شیرمحمدعلی واکنش های زیادی را در بین مردم، زندانیان، برخی مسئولان دولتی، رسانه ها و سازمان عفو بین الملل به دنبال داشت. در پی این واکنش ها سه تن از مسئولان زندان های استان تهران، بر اساس نتایج کمیته رسیدگی به قتل علیرضا شیرمحمدعلی از جمله رئیس زندان تهران بزرگ برکنار شده و حشمت الله حیات الغیب به عنوان مدیر کل زندان های استان منصوب شد.

علیرضا شیرمحمدعلی فرزند محمدرضا، متولد ۱۵ شهریور ۱۳۷۶ (۲۱ ساله) و  اهل محله نازی آباد تهران در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده‌ و از بابت اتهامات “توهین به مقدسات”، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

FacebookTwitter