سپیده قلیان به اعتصاب غذای خود پایان داد

روز جاری جمال حیدری، وکیل مدافع سپیده قلیان، از پایان اعتصاب غذای موکلش خبر داد و گفت “با توجه به رسیدگی مسئولان به بخشی از مطالبات خانم قلیان از جمله  رفع تعدادی از مشکلات زندان شهر ری، سپیده قلیان به اعتصاب غذای خود پایان داد. گفتنی است سپیده قلیان در تاریخ ۱ مردادماه اعلام کرده بود که در اعتراض به “سرکوب و فشار بر زندانیان سیاسی، وضعیت خوفناک زندانیان در زندان قرچک ورامین، بدرفتاری با خانواده اش در هنگام ملاقات و حمایت از امیرحسین محمدی فرد و ساناز اله یاری” دست به اعتصاب غذا می زند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸، وکیل مدافع سپیده قلیان، طی انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام خود از پایان اعتصاب غذای موکلش خبر داد.

جمال حیدری، وکیل مدافع سپیده قلیان، طی انتشار یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام اعلام کرد: “با توجه به اعلام سپیده قلیان مبنی بر اعتصاب غذا تا جلسه دادگاه و برآورده شدن بسیاری از خواسته های او در جهت رفع مشکلات زندان زنان شهر ری ، بنا به تقاضاهای مکرر خانواده و دوستان، او ضمن حمایت و همدلی با امیر حسین محمدی فر ،اعتصاب غذای خود را شکست”.

این وکیل دادگستری افزود: “از جمله نتایج اعتصاب او می توان به موارد تهیه ۱۲ عدد ویلچیر، بهبود کیفیت غذا،  آبسردکن، جامایعی مخزن دار، رنگ آمیزی سالن، کولر سالن ورزش، سیستم صوتی سالن ورزش و اقداماتی دیگر که در حال اجراست و هر کدام می تواند به گذر آرامتر ایام حبس زندانیان و حقوق اولیه‌شان کمک کند، اشاره کرد”.

آقای حیدری منش در ادامه گفت: “سپیده طی مدت اعتصاب غذا بدلیل عوارض آن، بارها در درمانگاه و یک شب در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت. او بخاطر زندانیان دیگر، خود را در معرض فشار قرار داد تا کمی شرایط بهتر شود. سپیده در همراهی با کارگران هفت تپه نیز برای وصول مطالباتشان، با آنها همراه شد تا درد این طبقه زحمتکش اندکی فرو کاسته شود و نتیجه آن انبوه اتهاماتی شد که اکنون گرفتار آنست!! قضاوت با مردم”.

لازم به یادآوری است که سپیده قلیان از روز سه شنبه ۱ مردادماه دست به اعتصاب غذا زده است. وی در تاریخ ۲ مردادماه طی نامه‌ای دلایل اعتصاب غذای خود را “اعتراض به سرکوب و فشار بر زندانیان سیاسی، اعتراض به وضعیت خوفناک زندانیان در زندان قرچک ورامین و بدرفتاری با خانواده اش در هنگام ملاقات و در حمایت از امیرحسین محمدی فرد و ساناز اله یاری” اعلام کرده بود.

این فعال مدنی از روز دوم اعتصاب دچار ضعف و بیحالی شدید شد. شدت وخامت وضعیت جسمانی سپیده قلیان در ششمین روز اعتصاب تا جایی پیش رفت که وی برای مدتی توانایی حرکتی‌اش را از دست داده بود و برای دومین بار به بهداری زندان منتقل شد.

لازم به ذکر است سپیده قلیان، فعال مدنی به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری، در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با “گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران” ارتباط دارند.

این افراد در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۹۷ به زندان‌های شیبان و سپیدار و سپس در اردیبهشت ماه ۹۸ به زندان اوین منتقل شدند. وی سپس در تاریخ ۱۳ خردادماه سال جاری به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

گفتنی است جلسه دادگاه متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه که قرار بود روز گذشته با حضور متهمین پرونده در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شود به روزهای آتی موکول شده است. گفته می شود قاضی دادگاه برخورد تندی با متهمین داشته و قرار شده است این دادگاه در قالب جلسات جمعی و یا دسته بندی های کوچکتر طی امروز و روزهای آتی برگزار شود.