بی آبی در فصل گرما و مشکلات بی شمار زندانیان در پرجمعیت ترین زندان کشور

زندانیان زندان قزل حصار کرج با مشکلات متعددی در این زندان روبرو هستند. گفته می شود ریاست جدید این زندان بر محدودیت های اعمال شده بر این زندانیان افزوده است، از سوی دیگر با شروع فصل گرما نبود وسایل سرمایشی، محدودیت آب مصرفی، عدم تناسب زندانیان و محل نگهداری آنان، مشکلات بهداشتی در کنار شیوع بیماری‌ها در برخی بندهای این زندان و تغذیه نامناسب زندانیان به دلیل قیمت بسیار بالای غذای آزاد و غذای بی کیفیت این زندان شرایط غیرانسانی را بر این زندان حاکم کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان محبوس در زندان قزل حصار کرج از مشکلات متعددی از جمله نبود امکانات رفاهی ابتدایی، بهداشتی و پزشکی رنج می‌برند.

در کنار مشکلات سابق این زندانیان، مسائل ناشی از گرمای هوا در فصل تابستان و بی توجهی مسئولان بر مشکلات آنان افزوده است.

گفته می شود مدیریت این زندان همزمان با چند زندان دیگر استان تهران تغییر کرده است، مدیر جدید این محل پس از ورود محدودیت های فراوانی بخصوص در ارتباط با پوشش زندانیان اعمال کرده است.

از سوی دیگر نبود وسایل سرمایشی در اتاق های محل نگهداری زندانیان نیز تحمل شرایط را برای آنان طاقت فرسا کرده است.

گفته می شود در راهرو های هر سالن به ازای ۱۰ اتاق سه عدد کولر تعبیه شده که هزینه خرید، نصب و نگهداری آنها نیز از خود زندانیان اخذ شده است. با وجود این به دلیل تعداد بسیار بالای زندانی در هر اتاق، این تعداد کولر کافی نیست. این در حالی است که اجازه خرید کولر جدید که توسط خود زندانیان تامین هزینه می شود هم به آنها داده نمی شود.

با وجود گرمای طاقت فرسای هوا و نیاز مبرم زندانیان به آب، از حدود یک ماه گذشته در طول روز به مدت ۵ ساعت آب جهت استفاده سالنها موجود است. در این ۵ ساعت نیز صرفا از طریق ۴ شیر آب در داخل سرویس بهداشتی دسترسی به آب ممکن است، زندانیان جهت استحمام بالاجبار از بطری آب معدنی استفاده می کنند. از این رو وضعیت سرویس های بهداشتی و توالت زندان بسیار غیر بهداشتی شده است.

در کنار مشکلات روزمره و دائمی این زندانیان می‌توان به وضعیت نامناسب تغذیه آنان اشاره کرد. غذای تهیه شده توسط زندان از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و فروشگاه نیز مواد غذایی و غذای آماده را به قیمت بسیار بالاتر نسبت به بیرون، به زندانیان عرضه می‌کند. به دلیل اینکه در این زندان آشپزخانه‌های مناسبی جهت استفاده زندانیان وجود ندارد، محبوسین بالاجبار از این غذاها استفاده می‌کنند. این مساله در بسیاری موارد باعث بروز بیماری در زندانیان می‌شود.

به گفته نزدیکان یکی از زندانیان این زندان، بروز بیماری در میان زندانیان به دلیل نبود امکانات اولیه بهداشتی بسیار رایج است. در عین حال بهداری زندان به دلیل ساعات کار کم پزشک و کمبود دارو در این محل قادر به پاسخگویی به نیاز زندانیان بیمار نیست. پزشک زندان روزانه ۶ بیمار را ویزیت می کند و دندانپزشک نیز هر هفته فقط ۳ ساعت در این زندان حاضر است که با توجه به تعداد بسیار بالای زندانی هر سالن ماهانه فقط یک بار در نوبت قرار می‌گیرد. همچنین هزینه کلیه خدمات دندانپزشکی به جز کشیدن دندان توسط خود زندانیان پرداخت می شود.

با گرم شدن هوا و بی توجهی به الزامات بهداشتی از سوی متولیان زندان، بیمارهای پوستی چون ساس و گال در میان هزاران زندانی زندان قزلحصار شیوع پیدا کرده است.

این موضوع به یک وضعیت بحرانی منجر شده و مسئولان زندان تاکنون راه حلی برای این مسئله ارایه نکرده‌اند و محل نگهداری بیماران را نیز از سایرین جدا نکرده اند.  زندانیان با تجمع در هواخوری‌های زندان با آفتاب دادن یا بعضا سوزاندن البسه و ملافه‌های مشکوک و یا نشاندن افراد مشکوک به ابتلا در آفتاب سعی در کنترل وضعیت دارند.

از سوی دیگر تعداد بسیار بالای زندانی در برابر ظرفیت کم سالن های مختلف این زندان، تحمل ایام حبس را برای آنان سخت تر کرده است. گفته می شود به طور میانگین هر اتاق دارای ۲۳ تخت است با این حال بین ۳۳ تا ۳۸ نفر را در خود جای داده است. در هر سالن حدود ۵۳۰ الی ۶۰۰ زندانی نگهداری می‌شود و به دلیل کمبود جای خواب بسیاری از زندانیان در داخل اتاق ها و راهروها به صورت کف خواب می‌خوابند.

با وجود همه این مشکلات حضور بازرسان سازمان زندانها از این محل به ندرت صورت گرفته و بسیاری از زندانیان علی رغم حبس های طولانی مدت ورود بازرس به زندان را به چشم ندیده اند. گفته می شود مددکاری زندان نیز علیرغم مشاهده این مشکلات و اعتراض زندانیان هیچ گامی در خصوص حل این مشکلات بر نداشته است.

هرانا در خردادماه سال جاری از آغاز یک وضعیت بحرانی در شیوع بیماری های پوستی چون ساس و گال در میان هزاران زندانی این زندان خبر داده بود.

گفتنی است زندان قزل‌حصار در سال ۱۳۴۳ در حاشیه جاده قزلحصار استان البرز ساخته شده است. این زندان پر جمعیت ترین زندان ایران است و غالبا محل نگهداری زندانیان با جرائم مرتبط با مواد مخدر است.

آمار مشخصی از تعداد زندانیان ساکن در این زندان وجود ندارد با این حال بر اساس اطلاعات موجود، جمعیت زندانیان بین ۱۵ تا ۲۵ هزار زندانی برآورد می شود که به گفته غلامحسین اسماعیلی، ریاست وقت سازمان زندان‌ها تا سه برابر ظرفیت، زندانی را در خود جای داده است.