بازداشت و محکومیت بیش از ۱۶۰ شکارچی در درگز و نطنز / افزایش صنایع آلاینده در سمنان

بیش از ۱۶۰ شکارچی متخلف از ابتدای سال گذشته تاکنون در پارک ملی تندوره درگز خراسان رضوی بازداشت و از بیشتر آنها در این مدت جریمه نقدی دریافت شده است. همزمان یک متخلف شکار در منطقه حفاظت شده کرکس نطنز به  ۶ ماه حبس و پرداخت ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد. از طرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از درج نام ١١ واحد صنعتی در فهرست صنایع آلاینده در سه ماهه اول سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صداوسیما، بیش از ۱۶۰ شکارچی متخلف از ابتدای سال گذشته تا کنون در پارک ملی تندوره درگز خراسان رضوی دستگیر شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز با اشاره به تشکیل ۹۰ فقره پرونده، برای این افراد گفت: در این ارتباط ۵۱ قبضه سلاح شکاری و بیش از هشت هزار دام از متخلفان کشف و توقیف شد.

وی افزود: در این مدت بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون از شکارچیان متخلف جریمه دریافت و به حساب خزانه دولت واریز شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز همچنین گفت: همچنین در همین مدت با تلاش ماموران یگان پارک ملی تندوره، ۵۴ لاشه قوچ و میش وحشی، چهار لاشه کل و بز، هشت لاشه گراز و ۱۰ قطعه قرقاول از متخلفان شکار و صید کشف و ضبط شد.

وی در پایان افزود: هفت بهله پرندگان شکاری مانند بالابان، ۲۶۰ قطعه مینا و ۱۵۰ قطعه ماهی از دیگر پرندگان و آبزیان کشف شده از شکارچیان متخلف در این منطقه شکار ممنوع است.

محکومیت یک شکارچی متخلف در نطنز به حبس و پرداخت جزای نقدی

به گزارش صداوسیما، یک متخلف شکار در منطقه حفاظت شده کرکس نطنز به ۶ ماه حبس و پرداخت ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

علیرضا غلامی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز گفت :حکم قضایی علیه یک متخلف شکار و صید به اتهام حمل و نگهداری یک قبضه اسلحه شکاری غیر مجاز  و حمل و نگهداری مهمات جنگی صادر شد.

وی افزود: دادگاه کیفری نطنز  به استناد قانون مجازات اسلامی متهم را  علاوه بر تحمل ۶ ماه حبس تعزیری به پرداخت جزای نقدی ۲۰ میلیون ریال در حق صندوق دولت و ضبط سلاح و مهمات مکشوفه به نفع دولت محکوم کرد.

منطقه حفاظت شده کرکس  با وسعت  بیش از ۱۱۴ هزار هکتار زیستگاه گونه های شاخص جانوری همچون کل و بز وحشی است.

افزایش صنایع آلاینده محیط زیست در سمنان

به گزارش ایسنا، امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از درج نام ١١ واحد صنعتی در فهرست صنایع آلاینده سه ماهه اول سال ۹۸ خبر داد و گفت: شمار واحدهای صنعتی آلاینده امسال استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

 وی افزود: شناسایی این صنایع آلاینده با هدف کنترل و نظارت بیشتر بر این واحدها صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: بر اساس تبصره ۱ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می‌شوند.

وی شرط عدم پرداخت عوارض آلایندگی را دستیابی به استانداردهای زیست محیطی با ایجاد و راه اندازی سیستم‌های کنترل آلودگی بهینه‌سازی سوخت مصرفی، راه اندازی تصفیه خانه یا استفاده از فیلترهای خروجی دودکش صنایع و مدیریت پسماند اعلام کرد و گفت: تا زمانی که این شرایط توسط واحدهای صنعتی رعایت شود واحد صنعتی، یک واحد پاک و غیرآلاینده محسوب می‌شود.

عبدوس گفت: در صورت عدم رعایت استانداردهای قانونی، با معرفی واحد متخلف به سازمان امور مالیاتی از دوره مالیاتی بعد مشمول پرداخت عوارض آلایندگی به میزان یک درصد فروش خواهند شد.

وی از نتایج گزارشات کارشناسان محیط زیست، نتیجه آزمایشات و نمونه برداری آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست و آزمایشگاه مرکزی این اداره کل به عنوان سند این تقسیم بندی عنوان و اضافه کرد: به واحدهای تولیدی توصیه می‌شود قبل از اینکه مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شوند با ارائه برنامه‌های زیست محیطی و اجرای آنها از راهکارهای قانونی بهره بگیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در پایان ضمن هشدار جدی به واحدهای تصفیه دوم روغن فعال در استان و واحدهایی که پسماندهای ویژه صنعتی خود را مدیریت نمی‌کنند، گفت: چنانچه این واحدها تا پایان شهریور ماه امسال مطابق با استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست به مدیریت پسماندهای ویژه خود نپردازند نام آنها در فهرست صنایع آلاینده سه ماهه دوم قرار گرفته و برای اخذ عوارض آلایندگی به سازمان امور مالیاتی استان معرفی می‌شوند.