مرگ و مصدومیت ۳ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار/ ۵۷۰ حادثه ناشی از کار در آذربایجان غربی طی سال گذشته

طی روز گذشته و امروز، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر در شهرهای تهران و همدان دچار حادثه شدند. در این حوادث ۱ کارگر مصدوم و ۲ کارگر جان خود را از دست دادند. بنا به خبری دیگر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی تعداد حوادث ناشی از کار در سال گذشته را ۵۷۰ مورد اعلام کرد و گفت که ۹۸ درصد از این افراد را مردان و ۲ درصد را زنان تشکیل داده‌اند و تعداد افراد فوت شده ۳۱ نفر بوده است. ایران در زمینه‌ی رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، ساعت ۱۷ و ۱۴ دقیقه روز گذشته در تماس کارگران یک ساختمان درحال ساخت با سامانه ۱۲۵ و اطلاع‌رسانی حادثه سقوط کابین آسانسور بر روی سرویس‌کار، ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی تهران بی‌درنگ آتش‌نشانان ایستگاه سه و گروه امداد و نجات ۹ را به خیابان ری، کوچه دردار اعزام کرد.

علی عباس‌زاده؛ افسر آماده منطقه پنج عملیات آتش‌نشانی تهران درباره جزئیات این حادثه گفت: “در یک ساختمان در حال ساخت سه طبقه با سه طبقه منفی، کارگر جوان ۲۶ ساله (نصاب و سرویس‌کار آسانسور) به دلیل سقوط ناگهانی کابین آسانسور بر روی سر وی و ماندن در زیر کابین، دچار آسیب‌دیدگی بسیار شدید شد”.

وی افزود: “آتش‌نشانان بلافاصله پس از ایمن‌سازی محل حادثه، با استفاده از تجهیزات مخصوص در حضور عوامل اورژانس و انتظامی، با رعایت کامل اصول ایمنی، این کارگر سرویس‌کار را از داخل چاهک آسانسور خارج کرده و پس از انجام اقدامات اولیه احیای قلبی ریوی مصدوم، وی را برای انتقال به بیمارستان، تحویل عوامل اورژانس دادند”.

به گفته عباس‌زاده، علت سقوط ناگهانی کابین آسانسور و چگونگی مصدومیت این کارگر جوان در این حادثه توسط کارشناسان آتش‌نشانی منطقه پنج عملیات این سازمان در دست بررسی است.

مرگ یک کارگر در تهران

به گزارش رکنا، رئیس کلانتری ۱۷۹ خلیج فارس در تهران از مرگ یک کارگر هنگام جابجایی بار توسط لیفتراک و سقوط بار‌های آن به روی سرش خبر داد.

نقص فنی لیفتراک جان کارگر یک ترابری را گرفت سرهنگ حبیب آقایی رئیس کلانتری ۱۷۹ خلیج فارس اظهار کرد: روز گذشته ماموران کلانتری ۱۷۹ خلیج فارس از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ پلیسی در جریان یک فقره حادثه کار منجر به فوت، در یکی از شرکت‌های جابجایی بار قرار گرفتند و با حضور سریع در محل تحقیقات اولیه را در اینباره کلید زدند.

فردی که مسئول این واحد بود عنوان داشت: روز جاری، کارگر فوت شده که وظیفه هدایت کردن لیفتراک‌ها را هنگام انتقال بار به روی تریلی‌ها داشته، در حالی که کلاه ایمنی به سر نداشت و در محدوده خطرناک و غیر ایمن ایستاده بود، در حال هدایت لیفتراکی بوده است که نقص فنی پیدا می‌کند و بعد از پاره شدن تسمه این لیفتراک، بار‌ها به همراه چنگک روی سر این کارگر سقوط می‌کند.

در ادامه ماموران اورژانس اعلام کردند که به علت اصابت جسم سخت به سر و صورت کارگر متوفی، او جان خود را از دست داده است و به این ترتیب بازپرس کشیک قتل پایتخت نیز در جریان موضوع قرار گرفت و با حضور در صحنه دستورات لازم در زمینه شناسایی مقصران احتمالی دیگر این حادثه را صادر کرد.

مرگ یک کارگر ساختمانی در همدان

به گزارش رکنا، یک کارگر ساختمانی ۴۲ ساله هنگام فعالیت در طبقه دوم یک ساختمان نیمه کاره در شهر همدان به پایین سقوط کرده و جان باخت.

مدیرکل پزشگی قانونی همدان روز یکشنبه بیان کرد: فرد یاد شده هنگام بتن ریزی طبقه دوم این ساختمان به پایین سقوط کرده و به بیمارستان منتقل شد.

علی احسان صالح افزود: با وجود تلاش تیم پزشکی برای احیای جان این کارگر اما تلاش ها بی نتیجه ماند و این فرد ۴۲ ساله جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه مرگ ناشی از سقوط از بلندی افزایش داشته است گفت: هشت زن و ۳۳ مرد در سال ۹۶ بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست دادند.

مدیرکل پزشگی قانونی همدان اضافه کرد: این آمار در سال گذشته با روند افزایشی به ۵۵ تن شامل ۱۲ زن و ۴۳ مرد رسیده است که ضرورت احتیاط و رعایت نکات ایمنی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین موجود، حوادث ناشی از کار با ۲ ویژگی مشخص می‌شوند؛ حوادثی که در حین انجام وظیفه و حوادثی که به سبب انجام وظیفه رخ می‌دهند.

احسان صالح اظهار داشت: سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از جمله مهم‌ترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار است که با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاعات می‌توان بروز این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

به گزارش تسنیم، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی از کاهش ۱۲.۳ درصدی حوادث ناشی از کار در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد.

رضا نقی زاده با اشاره به اینکه  آمار حوادث ناشی از کار  در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶،  ۱۲.۳ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: تعداد حوادث ناشی از کار در سال گذشته ۵۷۰ مورد بوده که ۹۸ درصد از این افراد را مردان و ۲ درصد را زنان تشکیل داده‌اند همچنین تعداد افراد فوت شده ۳۱ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه آمار حوادث منجر به نقص عضو از ۳۱ مورد به ۱۸ مورد و حوادث منجر به قطع عضو از ۴۳ مورد به ۳۲ مورد کاهش‌یافته است، گفت: بیش از ۷۸درصد علل بروز حوادث در اثر عدم نظارت، آموزش و شرایط ناایمن کارگاه بوده که برخی به سبب بی‌توجهی و کم‌کاری کارفرما و ۲۲ درصد به سبب  رفتار ناایمن کارگران و استفاده نکردن از وسایل حفاظت فردی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با تأکید بر لزوم توجه و رعایت بیشتر نکات ایمنی در بخش‌های مختلف ساختمان، تولید و صنعت افزود: بخش صنعت و تولید با ۱۴۲ مورد حادثه بیشترین  تعداد حوادث  در سال ۹۷ را داشته که۱۲ مورد آن سبب فوت شده و در بخش ساختمان نیز ۳۰۷ مورد حادثه ثبت شده که۸ مورد آن منجر به فوت‌شده است.

نقی زاده با اشاره به شرایط نامساعد کارگاه‌ها و کم توجهی کارفرمایان به شرایط ایمنی بیان کرد: کارفرمایان برای بهره‌مندی از خسارات پرداختی توسط شرکت‌های بیمه در حوادث ناشی از کار دفاع قانع‌کننده و تأثیر گذاری  از خود نمی‌کنند همچنین نظارت ناکافی بر شرایط موجود در محل کار موجب شده است بیشترین علل بروز حوادث متوجه کارفرمایان شود.