رحیم غلامی، شاعر و نویسنده اهل اردبیل به حبس محکوم شد

رحیم غلامی، شاعر و نویسنده اهل اردبیل طی حکمی که روز گذشته به وی ابلاغ شد، توسط دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای غلامی در تاریخ ۱۳ خردادماه در شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب اردبیل برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۶ خردادماه ۹۸، رحیم غلامی، شاعر و نویسنده اهل اردبیل با دریافت حکمی از محکومیت خود به یک سال حبس تعزیری مطلع شده است.

بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل، رحیم غلامی از بابت اتهام “توهین به رهبری” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و در ارتباط با اتهامات مطروحه دیگر نیز تبرئه شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه این شهروند اهل اردبیل در تاریخ ۱۳ خردادماه ۱۳۹۸، در شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی خدادادی برگزار شده بود.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص برگزاری این جلسه دادگاه به گزارشگر هرانا گفته بود: “صبح امروز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات “عضویت در تشکیلات گاماج”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالب غیر واقع در جلسات و فضای مجازی” علیه آقای غلامی در شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی خدادی برگزار شد”.

گفتنی است که رحیم غلامی طی دفاعیات خود در دادگاه، اتهام “عضویت در تشکیلات گاماج” را واهی و بخشی از “سناریوی اداره اطلاعات اردبیل” علیه خود عنوان کرد.

رحیم غلامی در تاریخ ۱۳ اسفندماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۳ اسفندماه در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی نونهال، تحت عناوین “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری” تفهیم اتهام شده بود. وی نهایتاً مورخ ۸ اردیبهشت‌ماه پس حدود دو ماه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اردبیل آزاد شد.

وی در تاریخ ۳ بهمن‌ماه سال گذشته به همراه چهار فعال دیگر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل محاکمه شده و در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه ۹۷ این فعالان ترک را از اتهامات مطروحه علیه آنها تبرئه کرده بود.

این شهروند اردبیلی قبل از آن نیز نیز در تاریخ ۱۱ تیرماه ۹۷ در ارتباط با تجمع سالانه قلعه بابک در شهر اردبیلبازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه آزاد شده بود.

آقای غلامی همچنین در جریان برگزاری مراسم پاسداشت روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۹۲، همراه با شمار دیگری از فعالان ترک بازداشت شده بود و نهایتا در مهرماه ۹۶ به علت نبود ادله در دادگاه انقلاب شهرستان اهر از اتهامات مطروحه تبرئه شد.

لازم به ذکر است که کتاب‌های “فولکلوروموزدان بیر یارپاق” و “فولکلور ناغیل لاری” طی سال‌های ۹۳ و ۹۶ توسط انتشارات “یایلیق” از رحیم غلامی به چاپ رسیده‌اند.